دست‌آورد سفر عبدالله به تاجیکستان

تاجیکستان در بخش‌های انتقال برق، جاده سازی، دادن بورس‌های تحصیلی به دانشجویان و مبارزه برعلیه افراط گرایی و تروریزیم با افغانستان همکاری می‌کند و از عضویت رسمی افغانستان در سازمان شانگهای پشتیبانی می‌نماید.

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله رییس اجرایی، عصر روز یکشنبه 17 جوزا در راس یک هیات بلند پایه برای یک سفر دیپلماتیک دو روزه، وارد دو شنبه پایتخت تاجیکستان شد ریيس اجرایی و هیات همراهش در میدان هوایی دوشنبه، طی مراسم رسمی از سوی قاهر رسول زاده صدر اعظم تاجیکستان٬ معاون اول صدراعظم آن کشور آقای دولت علی سید٬ معین وزارت امورخارجه٬ ریيس آسیا و افریقایی وزارت امورخارجه‌ی آن کشور٬ و عبدالغفور آرزو سفیر افغانستان در تاجیکستان و دپلومات‌های افغانستانی در آن کشور مورد استقبال گرم قرار گرفت و بعد از خواندن سرود ملی هر دو کشور در سالن شخصیت‌های مهم بین‌المللی این فرودگاه با صدر اعظم تاجیکستان تبادل نظر کوتا نمود.

رییس اجرایی به روز دوشنبه 18 جوزا در دیدار با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان از همکاری‌های این کشور در راستای انرژی و برق، صحت و معارف قدردانی و تشکر کرد و از مسئولان حکومت تاجیکستان خواست که در راستای توسعه‌ی روابط اقتصادی و تجاری و سایر عرصه‌ها یک شورای بین‌الدولتی ایجاد شود تا تعهداتی را که دوطرف بر سر آن‌ها به توافق رسیده‌اند، هرچه زودتر عملی کنند.

در اعلامیه‌ی مشترکی که پس از دیدار رییس اجرایی و هیأت همراهش با رییس جمهور و نخست‌وزیر تاجیکستان در نشست خبری خوانده شد، دو طرف از مسایلی که در این سفر رسمی به روی آن بحث و گفت‌وگو کرده بودند، ابراز رضایت کردند و مقام‌های دو کشور بر سر همکاری‌های سودمند متقابل در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی به توافق رسیدند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی در نشست مشترک خبری با قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر تاجیکستان گفت: «در دیداری که با مقام‌های کشور دوست‌ تاجیکستان داشتیم، به توافق رسیدیم که نیت متقابل همکاری‌های دوجانبه میان مقام‌های دو کشور و مردمان دو کشور وجود دارد و دو طرف با توجه به این نیت نیک و زمینه‌های مشترک فرهنگی، تاریخی و دینی بر توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تلاش خواهند کرد و یک کمیسیون مشترک بین‌الدولتی برای تطبیق تعهدات‌، از سوی دو طرف ایجاد خواهد شد که اولین نشست آن در کابل برگزار خواهد شد».

رییس اجرایی ضمن قدردانی از همکاری‌های تاجیکستان در راستای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و حمایت‌های این کشور از حکومت جدید افغانستان، تأکید کرد که دو کشور پس از این در عرصه‌ی مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان‌یافته‌ی فراملی و همکاری‌های اقتصادی‌ بیشتر از پیش همکاری خواهند کرد.

قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر تاجیکستان در این نشست خبری گفت: «با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان، ما اطمینان داریم که همکاری‌های ما بیشتر از گذشته خواهند شد و بر استحکام روابط دوستانه‌ی دو کشور افزوده خواهد شد». آقای رسول‌زاده تأکید کرد که همکاری‌های ما در عرصه‌های تجاری، زراعتی و اقتصادی در چارچوب توافق دوجانبه به افغانستان بیشتر خواهد شد و همکاری‌های مشترک دو طرف بر سر مسایل امنیتی و مبارزه‌ی مشترک با مواد مخدر هماهنگ‌تر خواهد شد.

نخست‌وزیر تاجیکستان ضمن ستودن تلاش‌های شورای عالی صلح افغانستان، ابراز امیدواری کرد که توأم با همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی، این کشور نیز در تأمین صلح و ثبات در افغانستان مؤثر واقع شود و در این روند نقش مثبت، فعال و سازنده خواهد داشت.

دو طرف در این نشست با تأکید بر دوام همکاری‌های سیاسی، امضای موافقت‌نامه‌ی همکاری میان وزارت خارجه‌ی دو کشور را یک گام ارزنده در راستای روابط دراز‌مدت عنوان کردند و هم‌چنان تأکید کردند که دو طرف در زمینه‌ی ساخت خطوط انتقال برق از تاجیکستان به افغانستان و از قلمرو افغانستان به پاکستان و ایران همکاری خواهند کرد.

ضرورت تمدید پروژه‌ی انتقال برق تاجیکستان به افغانستان، ضرورت همکاری دوجانبه برای انتقال برق کشورهای آسیای مرکزی به آسیای جنوبی با اشتراک نهادهای تمویل‌کننده‌ی منطقه‌ای و جهانی و کشورهای‌های کمک‌کننده از دیگر موضوعات مورد توافق دو طرف بود که هر دو طرف از پیشرفت‌ها در راستای عملی‌شدن این پروژه ابراز رضایت کردند.

هم‌چنان هر دو جانب در این نشست بر سر پروژه‌های خط آهن «چین، قرغیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران» و «تاجیکستان-افغانستان و ترکمستان» گفت‌وگو کردند و تطبیق این پروژه‌ها را برای توسعه‌ی منطقه مهم و حیاتی عنوان کردند و تعهد کردند که به تلاش‌های‌شان در این زمینه ادامه دهند.

رییس جمهور تاجیکستان از تداوم همکاری‌هایش در بخش تحصیلات عالی به افغانستان گفت؛ تاکنون تاجیکستان 250 بورس تحصیلی را به دانشجویان افغانستانی داده است و این روند را در سال‌های آینده ادامه می‌دهد. آقای رحمان تاکید کرد؛ تاجکستان از عضویت رسمی افغانستان در سازمان شانگ‌های پشتبانی می‌کند و از حق افغانستان در سازمان‌های دیگر دفاع می‌نماید.

در پایان این دیدار رییس اجرایی از قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر تاجیکستان دعوت کرد که در یک سفر رسمی به کابل بیاید تا مناسبات دوستانه‌ی دو کشور بیش‌ از پیش تقویت شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *