چرا طالبان می‌خواهند داعش در افغانستان نباشد؟

نویسنده: انکیت پاندا

برگردان: جواد زاولستانی

منبع: دپلمات

طالبان می‌خواهد برای دولت اسلامی روشن سازد که افغانستان فقط برای یکی از آنهاست و داعش در این کشور جایی ندارد.

چند ماه پس از آنکه شهر موصل عراق در تابستان سال گذشته به دست گروه دولت اسلامی ( داعش) افتاد و این گروه توجه همه را جلب کرد، شنیدن شایعه‌هایی که این گروه به طرف شرق خود را گسترش داده و در افغانستان جای پا باز کرده، شروع شد. گستره‌ی جغرافیایی فعالیت گروه دولت اسلامی در افغانستان تا هنوز روشن نیست. اما طالبان تأثیرات حضور این گروه را احساس کرده‌اند. در هفته‌ی گذشته، طالبان ابوبکر البغدادی، خلیفه‌ی خودخوانده‌ی گروه دولت اسلامی، را هشدار داد که «جهاد در برابر امریکایی‌ها و متحدانش در افغانستان باید زیر یک بیرق و یک رهبری انجام شود.» طالبان در افغانستان و پاکستان عمدتا هنوز هم به ملا عمر وفادارند. آنان هنوز هم این رهبر غایب شان را امیرالمؤمنین می‌دانند.

طالبان در نامه‌ی شان گفته‌بودند که «امارت اسلامی افغانستان، چندگانگی صف‌های جهاد را نه به سود جهاد می‌داند و نه به سود مسلمانان.» آنان هم‌چنان در نامه‌ی شان اضافه کرده‌بودند که «تصمیم شما از راه دور سبب از دست دادن پشتیبانی علمای مذهبی، مجاهدین…خواهد شد و به منظور حفظ دست‌آوردهای خود، امارت اسلامی مجبور به واکنش خواهد شد.» این نامه توسط معاون رهبر طالبان، ملا اختر محمد منصور، امضا شده بود. این نامه در ویب‌سایت طالبان به چندین زبان به شمول عربی، اردو، پشتو و دری نشر گردیده بود. طالبان در این نامه‌ی شان مشخص نکرده بودند که پیامدهای گسترش نفوذ داعش در افغانستان چه خواهند بود.

در اوایل سال جاری، داعش ایجاد شورای خراسان را اعلان کرد. خراسان یک نام تاریخی‌ست که تمام مناطق شرق ایران، افغانستان،‌ترکمنستان و سرزمین‌های طرف غرب دریای سند را در برمی‌گیرد. چندین تن از اعضای پیشین تحریک طالبان پاکستانی در این شورا عضویت داشتند. به زودی پس از آن، جنگجویانی که ادعا می‌کردند برای داعش می‌جنگند یکی از فرماندهان طالبان را در ولایت لوگر به قتل رساندند. این حمله‌ی جنگجویان داعش نشان‌دهنده‌ی آغاز یک جنگ خشونت‌بار دیگر بر سر کنترل مناطق در داخل کشور بود. در ماه اپریل، داعش انجام یک حمله‌ی انتحاری در شهر جلال آباد در شرق افغانستان را به عهده گرفت. در این حمله 33 تن کشته شدند و نخستین حمله‌ی جدی این گروه علیه غیرنظامیان در افغانستان بود.

علنی ساختن نامه‌ی طالبان به رهبری دولت اسلامی در واقع واضح می‌سازد که این نامه به خاطر نگرانی در حال افزایش طالبان نوشته شده است. اکنون طالبان نگران‌ از دست دادن جنگجویان خود و پیوستن آنان به گروه دولت اسلامی‌ست. گزارش‌های نخستین از حضور گروه دولت اسلامی در «خراسان» بر این نکته تأکید دارند که جنگجویان فقط بیرق سیاه این گروه را به خاطر جلب توجه استفاده کرده‌اند و در واقع کسانی‌اند که برای طالبان می‌جنگند.

 با گرم‌شدن میدان نبرد در فصل جنگ 2015 طالبان در تلاش‌اند که صفوف خود را متحد سازد و ظهور گروه دولت اسلامی مشکل تازه‌ای بر سر راه آنان برای رسیدن به این هدف است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *