آیساف: جنگ‌افزار مورد نیاز پولیس و ارتش افغانستان را فراهم می‌کنیم

آیساف در آستانه‌ی خروج نظامیانش از کشور اعلام کرد که بررسی‌ها در مورد نیازمندی‌های پولیس و ارتش افغانستان را آغاز می‌کند. جنرال‌هاینس فیلدمن، سخن‌گوی آیساف در گفت‌وگوی اختصاصی به خبرگزاری بخدی گفت: «آیساف و مقام‌های افغان در مورد پروسه‌ای مذاکره می‌کنند که با توجه به چالش‌ها، نظامیان افغان به کدام نوع تجهیزات نیاز دارند، تا آیساف آن‌ها را فراهم کند». آقای فیلدمن می‌گوید که در قدم نخست و در آغاز این پروسه، هواپیماهای‌ ترانسپورتی در اختیار نیروی هوایی افغانستان قرار می‌گیرد.

سخن‌گوی آیساف گفت که در قدم بعدی، تجهیزات طبی در اختیار نظامیان افغان قرار می‌گیرد و براساس برنامه‌ی از قبل تعیین شده، یک بسته‌ی طبی در اختیار هر‌نظامی ‌قرار می‌گیرد تا به شکل فوری، سربازان قادر به تداوی باشند. فیلدمن به خبرگزاری بخدی گفت: «در حال حاضر، بزرگ‌ترین چالش برای نظامیان افغان، جلوگیری از حملات انتحاری و این گونه حملات است که آیساف تجهیزات و وسایلی که به نیروهای امنیتی فرصت مقابله با این نوع چالش‌ها را بدهد، تهیه می‌کند».

تهیه‌ی جنگ‌ افزار و تجهیزات نظامیان کشور در سال‌های اخیر، به یکی از بحث‌های جدی برای دولت ‌تبدیل شده است. کابل هم‌واره از ناتو خواسته است که قبل از سال 2014 و آغاز برنامه‌ی خروج، باید نظامیان افغان را با وسایل و جنگ‌افزار سنگین و پیش‌رفته تجهیز کند.

مقام‌ها می‌گویند که برای مقابله با گروه‌های شورشی و افراطی، ناتو باید به این درخواست توجه جدی کند. اخیرا‌ دولت از هند خواست‌ که جنگ‌افزار سنگین در اختیار نظامیان افغان قرار دهد، موضوعی که دهلی نو به آن چراغ سبز نشان داده است.

حرفه‌ای شدن نظامیان افغان

در همین حال، جنرال‌هاینس فیلدمن، سخن‌گوی آیساف به خبرگزای بخدی گفت که کمک‌های نظامی ‌آیساف پس از سال 2014 هم‌چنان با دولت افغانستان ادامه خواهد داشت. او حتا به این موضوع نیز اشاره کرد که نظامیان آیساف پس از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند، مشروط بر این که دولت افغانستان موافقت کند.

فیلدمن می‌گوید که آیساف در صدد آشناسازی نظامیان افغان با وسایل و تجهیزات پیش‌رفته‌ی نظامی ‌است تا این نیروها کاملا حرفه‌ای و مسلکی باشند. او تأکید کرد که هم‌کاری، مشوره‌دهی و کمک آیساف با نظامیان افغان پس از سال 2014 ادامه خواهد داشت و هر‌سلاحی که در اختیار این نیروها قرار بگیرد، نخست به این نظامیان آموزش استفاده از آن داده می‌شود. او هم‌چنان تأکید کرد که آیساف افغانستان را ترک نخواهد کرد، مگر این که بداند‌ دست‌آورد‌های یازده سال گذشته‌ حفاظت می‌شوند و ادامه می‌یابند.

سخن‌گوی آیساف اعلام کرد که مأموریت بعدی آیساف در افغانستان متفاوت‌تر از دیگر برنامه‌های این نیروها خواهد بود، مأموریتی که به گفته‌ی فیلدمن برای ادامه‌ی برنامه‌های گذشته‌‌ی آیساف در افغانستان روی دست گرفته می‌شود. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *