کمیسیون انتخابات: انتخابات در زمان معین برگزارمی شود

 

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌اند که برخی محافل در تلاش جلوگیری از برگزاری انتخابات آینده یا تأخیر آن هستند؛ اما کمیسیون مصمم به برگزاری آن است. دو روز مانده به زمان آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، ضیاءالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات به بی‌بی‌سی گفته که محافلی هستند که به دنبال تأخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری‌اند. اما او تأکید کرد که به‌ جز از برگزاری انتخابات دیگر هیچ‌گزینه‌ای وجود ندارد و کمیسیون انتخابات مطابق برنامه‌ی از قبل ریخته شده، به کار خود ادامه می‌دهد و انتخابات هم به زمانش برگزار‌ می‌شود.

پیش از این برخی محافل نزدیک به حکومت خواستار تأخیر زمان انتخابات شده و برخی هم خواستار تغییر قانون اساسی شده‌اند. یک ماه پیش شماری از بزرگان قومی ‌به رهبری ملا تره‎خیل کوچی، نماینده‌ی کوچی‎ها در مجلس نمایندگان در همایشی در کابل خواستار تأخیر انتخابات ریاست جمهوری تا سال ۲۰۱۸ میلادی شدند. استدلال آقای تره‎خیل این بود که در سال ۲۰۱۴ به دلیل بدی وضعیت امنیتی، انتخابات سالم و شفاف برگزار نخواهد شد.

پیش‌تر از آن گروهی از حامیان حامد کرزی رییس جمهوری در ولایت جنوبی قندهار، زادگاه او، در همایشی خواستار تغییر قانونی اساسی شدند تا آقای کرزی بتواند برای بار سوم نامزد انتخابات شود. استدلال آن‌ها آن بود که اگر آقای کرزی از قدرت کنار رود، جنگ قدرت در کشور در خواهد گرفت و کشور به هرج و مرج جنگ‎های داخلی فرو خواهد رفت.

در همین حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان هم گفته‌اند که اگر وضعیت امنیتی به همین صورت ادامه یابد، برگزاری انتخابات سراسری در ۲۶ حمل ۱۳۹۳ امکان‌پذیر نخواهد بود. احمدالله معهد، نماینده‌ی نورستان دیروز (شنبه، ۲۳ سنبله) در مجلس گفت که نیروهای امنیتی قادر به تأمین امنیت نیستند و در حال حاضر حاکمیت دولتی در بیش‌تر مناطق روستایی ولایت نورستان ضعیف است.

یک عضو دیگر هم در جلسه‌ی علنی مجلس گفت که شورشیان در روز برگزاری انتخابات سال آینده تلاش خواهند کرد که مانع برگزاری این انتخابات شوند. اما رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که هر‌چند مشکل امنیتی به عنوان یک چالش در برابر برگزاری انتخابات وجود دارد؛ اما مقام‌های امنیتی کشور وعده داده‌اند که این چالش را حل می‌کنند.

این نگرانی‌ها و درخواست تأخیر انتخابات در حالی مطرح شده که حامد کرزی رییس جمهوری و مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول او اخیراً تأکید کرده‌اند که هیچ‌راهی به جز از برگزاری انتخابات وجود ندارد. از سوی دیگر، ائتلاف‌های سیاسی مخالف حکومت هم گفته‌اند که هیچ‌گزینه‌ی دیگری مغایر قانون اساسی قابل قبول نیست و انتخابات مطابق برنامه‌ی اعلام شده باید برگزار شود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *