فاجعه در جلریز؛ طالبان در حدود 30 نیروی امنیتی را کشتند و شماری را سربریدند

اطلاعات روز: مقام‌های محلی ولایت میدان وردک در غرب کابل خبر داده‌اند که پس از حمله‌ی شورشیان طالب بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی جلریز این ولایت حدود سی تن از نیروهای امنیتی کشته و ده‌ها تن ناپدید شده‌اند.

این مقام‌ها از شدت گرفتن جنگ در این ولسوالی هشدار داده و گفته‌اند اگر نیروهای کمکی هر چه زودتر به محل اعزام نشوند، این ولسوالی بدست طالبان سقوط خواهد کرد.

مسعود شنیزی، معاون شورای ولایتی میدان وردک روز گذشته گفته که در اثر جنگ در ولسوالی جلریز دست‌کم سی تن از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و دوازده پوسته نیز به تصرف طالبان درآمده است.

آقای شنیزی افزود که درحال حاضر به جز مرکز ولسوالی جلریز دیگر مناطق در تصرف طالبان قرار دارد.

از روز پنج شنبه هفته‌ی گذشته بدین سو شورشیان طالب از چند جهت بر ولسوالی جلریز حمله کردند. عطالله خوگیانی، سخن‌گوی والی میدان وردک گفته که این حمله‌ها شکل گروهی را دارد و شمار مهاجمان به صدها تن می‌رسد.

آقای خوگیانی افزوده  که نیروهای امنیتی، علملیات نظامی را در برابر این حمله‌ها سازماندهی کرده‌اند.

اما احمد جعفری، رییس شورای ولایتی میدان وردک گفته که تا هنوز هیچ عملیات نظامی در منطقه راه اندازی نشده است.

آقای جعفری روز گذشته در نشست خبری در کابل گفت: «ما روز گذشته پیهم به شمول مقام‌های دفترهای رییس جمهور و رییس اجرایی، با مسئولان امنیتی به‌خاطر اعزام نیروهای اضافی به تماس شدیم، اما هیچ نیرویی به‌خاطر عقب زدن مخالفان به این ولسوالی اعزام نشده است.»

جعفری افزود که که در حال حاضر جنگ شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی در این ولسوالی جریان دارد.

در همین حال، یک مبنع نزدیک به کریم خلیلی، معاون دوم پیشین رییس جمهوری به خبرگزاری بخدی گفته که بر اثر تلاش آقای خلیلی، تعداد نیروی کمکی در دو چرخ‌بال به منطقه اعزام شده است.
از سوی هم برخی از مقام‌ها، وضعیت در این وسوالی را خراب توصیف کرده‌اند. فرمانده پولیس محلی در ولسوالی جلریز گفته که تعداد تلفات نیروهای امنیتی بییشتر از رقمی است که اعلام شده است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری بخدی گفته است که تا صبح روز گذشته، نزدیک به چهل سرباز در پوسته‌های مختلف کشته شده و ده‌ها سرباز دیگر ناپدید هستند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله‌ها را به عهده گرفته است. ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان ادعا کرده که جنگ‌جویان این گروه ده‌ها پاسگاه را در ولسوالی جلریز تصرف کرده‌اند.

در همین حال شورای ولایت میدان ورک با صدور قطعنامه‌ای هشدار داده که اگر از پیشروی طالبان در منطقه جلوگیری نشود فاجعه انسانی رخ خواهد داد.
در این قطعنامه آمده: «به مسئولان و مقام‌ها در کابل هشدار می‌دهیم که اگر به صورت فوری حملات طالبان در میدان وردک مهار نشود در آینده کابل هم از تیررس دشمن در امان نخواهد بود.»

این درحالی‌ست که در هفته‌های اخیر شورشیان طالب در شماری از ولسوالی‌های قندوز، بدخشان و تخار نیز حمله‌های گسترده را به راه‌ انداختند و ولسوالی چهاردره و دشت ارچی را در ولایت قندوز سقوط دادند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *