رییس جمهورِ عصبانی پاکستان را پایگاه عاملان حملات مرگبار طالبان خواند

منبع: واشنگتن پست

نویسنده: پاملا کانستیبل

برگردان: حمید مهدوی

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که به طور مشهودی عصبانی بود، با تغییر ناگهانی رویکردش در زمینه نزدیکی با پاکستان، بخاطر آن‌چه که پناه دادن به شورشیان اسلام‌گرایی خوانده می‌شود که حملات مرگ‌بار فرامرزی انجام می‌دهند، روز دو شنبه بر پاکستان تاخت.

غنی، که در کاخ ریاست جمهوری با خبرنگاران سخن می‌گفت-صرف چند ساعت پس از آن‌که یک بمب‌گذار انتحاری خودش را خارج از میدان هوایی بین‌المللی کابل منفجر کرد و چند روز پس از حملات رعد آسای بیست و چهار ساعته در پایتخت- تقریبا اعلان کرد که پاکستان پشت حملاتی که به طالبان ارتباط داده شده‌اند و حملات متعدد دیگر که پیش از آن رخ دادند، قرار دارد.

غنی که به زبان پشتو صحبت می‌کرد، گفت: «از زمانی که من به قدرت رسیده‌ام، افغان‌ها منتظر بوده اند که پاکستان تعهد ملموس شان [به صلح] را نشان بدهد.» «اما حملات دوماه گذشته و حملات کنونی در کابل به ما نشان داده‌اند که تغییری رو نما نشده است … پناه‌گاه مهاجمان انتحاری هنوز در پاکستان واقع است».

غنی، که شب یک شنبه با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان تیلفونی صحبت کرد، گفت به شریف یک پیام «واضح و مثبت» داده  و آن این است که «تداوم این وضع قابل تحمل نیست».

پاکستان در ابتدا از طالبان حمایت کرد و به دنبال آن، پس از آن‌که رژیم اسلام‌گرا و سرکوب‌گر آن در سال 2001 در کابل سرنگون شد، به بسیاری از رهبران آن پناه داد. وقتی شورشیان [طالب] دوباره سازمان یافتند، رهبران افغانستان پیوسته ارتش و سازمان استخبارات پاکستان را به هم‌کاری با آن‌ها در انجام حملات خونین متم کرده اند. پاکستان هم‌واره این اتهامات را رد کرده است.

غنی، که ماه سپتامبر سال گذشته در توافقی با رقیب کلان‌اش و با پادرمیانی ایالات متحده به قدرت رسید، به امید آوردن رهبران طالبان در گفت‌وگوهای صلح، سرمایه سیاسی قابل توجهی را برای نزدیکی با پاکستان هزینه کرده است. اما با تغییر جهت ناگهانی رویدادها، طالبان مرگ ملا عمر، بنیان‌گذار این گروه‌ها را که در سال 2013 مرده است، فاش کردند و دور گفت‌وگوهای صلح را که قرار بود در پاکستان دایر شود، لغو کردند.  سپس با عجله رهبر جدیدی را انتخاب کردند که به سرعت گفت‌وگوهای صلح را محکوم کرد و قول داد جنگ علیه دولت افغانستان را که توسط غربی‌ها حمایت می‌شود، ادامه خواهد داد.

شورشیان با راه اندازی طوفانی از حملات در پایتخت افغانستان، حکومت غنی را گستاخانه به چالش کشیدند. این حملات، شامل انفجار یک موتر مملو از مواد منفجره، که در شاه شهید کابل ساختمان‌های زیادی را ویران کرد، یک بمب‌گذار انتحاری در اکادمی پولیس ملی و حمله زمینی بر یک پایگاه نیروهای ائتلاف را شامل بود. در این حملات حداقل 40 تن کشته شدند که تقریبا تمام آن‌ها غیرنظامیان افغان بودند و 200 تن دیگر زخم برداشتند.

سپس روز دوشنبه، یک بمب‌گذار انتحاری وسیله نقلیه‌ای را، که مواد منفجره در آن جابجا شده بود، به دروازه ورودی شلوغ میدان هوایی بین‌المللی کابل برد و در نزدیکی یک پاسگاه پولیس منفجر ساخت. مقام‌های پولیس کابل گفتند که این انفجار پنج غیرنظامی را کشت و حد اقل 16 تن را زخمی کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، در تویترش مسئولیت این بمب‌گذاری را برعهده گرفت. وی گفت که این بمب‌گذار «نیروهای اشغال‌گر خارجی را هدف قرار داده است» و تمام کشته شده‌ها خارجی هستند. این میدان هوایی در مجاورت یک پایگاه نظامی است که در داخل آن نیروهای ائتلاف به سربازان افغان کمک می‌کنند. جزئیات رسمی در مورد تلفات آن فورا اعلام نشد.

در پاکستان، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای گفت که «این حملات مرگ‌بار در افغانستان را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند». در این بیانیه آمده است که پاکستان خودش تجربه [هدف قرارگرفتن] حملات تروریستی را دارد و «درد و اندوه برادران» افغانستان شان را درک می‌کنند.

ظاهرا جنگ قدرت در درون طالبان، میان جناح‌هایی که از گفت‌وگو با حکومت افغانستان حمایت می‌کنند و آن‌هایی که می‌خواهند به جنگ ادامه بدهند، آغاز موج خشونت‌ها در این‌جا است. غنی قبلا از پاکستان به عنوان شریک جدید در جنگ علیه تروریزم دفاع کرده بود حتا موافقت نامه‌ی جنجالی هم‌کاری با مقام‌های استخباراتی این کشور را امضا کرد. اما او روز دوشنبه پاکستان را به کم کاری در متوقف ساختن این‌گونه حملات متهم کرد.

غنی با اشاره به یک هیئت افغانی، که قرار  بود به زودی از پاکستان دیدار کند و در مورد گفت‌وگوهایی که به حالت تعلیق درآمده است صحبت کند، گفت: «دلیل این که می‌خواهیم با پاکستان گفت‌وگو کنیم این است که آن‌ها به [شورشیان] پناه داده اند. به این دلیل است که ما مجبوریم گفت‌وگو کنیم. اگر پاکستان نمی‌تواند طالبان را به میز گفت‌وگو بیاورد، حد اقل آن‌ها می‌توانند مراکز آن‌ها را ببندند و زخمی‌های آن‌ها را به شفاخانه انتقال ندهد».

هرچند پاکستان حملات طولانی‌ای را علیه ستیزه‌جویان اسلام‌گرای پاکستان در مناطق قبایلی هم مرز با افغانستان راه اندازی کرده است، بسیاری از افغان‌ها معتقداند که پاکستان بازی دوگانه را پیش می‌برد و به دنبال آن‌ست که افغانستان را بی ثبات و آسیب پذیر نگهدارد. غنی گفت: «امنیت مردم ما و منافع افغانستان تنها معیار ما برای روابط با پاکستان است.» «اگر مردم ما می‌میرد و کشته می‌شود، پس روابط مفهومی ندارد».

رییس جمهور حین صحبت در مورد حملات اخیر در کابل، به طور ویژه‌ای از تعداد زیاد تلفات ملکی ناراحت به نظر می‌رسید و گفت [این حملات] نتیجه تغییر تاکتیک‌های طالبان است. یک گزارش تازه سازمان ملل متحد گفته است که تلفات ملکی در افغانستان از ماه جنوری تاکنون به طور بی پیشینه‌ای افزایش یافته است. غنی گفت: «مسئله اصلی این است که غیرنظامیان افغانستان کشته می‌شوند». وی با توضیحات در مورد یکی از انفجارهای روز جمعه گفت: «همه خواب بودند و چیزی اتفاق افتاد. این اتفاق زلزله یا طوفان نبود؛ کار انسان بود. ما می‌خواهیم در مورد مرکزهایی بدانیم که این افراد را فرستادند تا مردم بی گناه را بکشند».

دیدگاه‌های شما
  1. امریکا کاملأ مطلع است که ملا محمد عمر کور تحت شکنجه نظامی های پنجابی ستم کش و قسم فجیع دوسال قبل جان داده و همچنان مولوی کثیف حقانی مردارشده.
    اما در مجلس نام نهاد صلح که در اسلام آباد همرای هیات افغانی صورت گرفت اشخاصیکه از طرف ارواح ملا عمر کور و از طرف ارواح حقانی نجس با زمینه سازی پنجابی های بی هویت تاریخی به صفت نماینده معرفی شده بود و در جلسه اشتراک کردند. این توانانی منافقت دروغ گوی در دست کشور تروریست پاکستان است. که از طرف شخص مرده نماینده معرفی میدارد ملت و دولت افغانستان راست و صادق است. پاکستان از نطفه شیطان است با منافقت و شیطا نت بدنیاآمده و با منافقت روسیاه از دنیا میرود.
    حال که امریکا دم از دوستی به افغانستان میزند آیا برای یک دوست واقعی لازم است که حقیقت را از دوست خود پنهان کند و بیک راه غلط سوقش دهد در ضمیر هیچ افغان چنین توقوع از دولت امریکا نمیرود .
    اگر امریکا افغانستان و مردم افغان راواقعآ دوست دارد باید حقایق را کتمان نکند پاکستان را به خاطر پنهان کاری شیطانت و منافقتش فشار جدی دهد حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *