تصویر فساد اداری در افغانستان؛ فساد اداری حیات سیاسی افغانستان را تهدید می‌کند

گزارش‌گر: الیاس نواندیش

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان (AISS) یک نهاد مستقل تحقیقاتی است که تمرکز مطالعات و پژوهش‌های آن بر روی موضوعات استراتژیک استوار است. این نهاد نظرسنجیِ را به منظور تحلیل و بررسی وضعیت موجود فساد اداری و نگرش مردم نسبت به آن در  ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، قندهار، بامیان، بادغیس، بدخشان، کنر، ننگرهار، جوزجان، پروان و کندز انجام داده است. در این نظرسنجی 1200 نفر از 12 ولایت کشور انتخاب شده است. تمرکز این نظرسنجی بیشتر بر مرکز و ولایات و روی جامعۀ شهری افغانستان بوده است. پرسش‌نامۀ این نظرسنجی براساس مطالعۀ تحقیقات انجام شده در زمینه فساد اداری و مطالعات کتاب‌خانه‌ای تهیه و تنظیم شده است. این نظرسنجی از 16 دلو 1393 آغاز شده و تا انتهای سال 1393 به پایان رسیده است. در این نظرسنجی شهروندانِ بالای 18 سال سن، انتخاب شده که گروه‌های مختلف جامعه، کارگران ماهر و دارندگان شغل آزاد، استادان دانشگاه، دانش‌جویان، کارمندان دولتی، اعضای جامعه مدنی و سایر گروه‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد.

نتایج این نظرسنجی به روز سه شنبه، 20 اسد، برابر با 11 اگُست سال روان، نشر شده است. تمیم عاصی، پژوهش‌گر ارشد انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان، در نشست مطبوعاتی اعلام نتایج این نظرسنجی گفت که فساد اداری موجود در افغانستان، حیات سیاسی کشور را با خطر مواجه کرده است.

بزرگ‌ترین مسایل افغانستان

اطلاعات به‌دست آمده از این نظرسنجی نشان می‌دهد که «ناامنی» بزرگ‌ترین مسئله حال حاضر افغانستان است. بیکاری و فساد اداری به ترتیب در مقام‌هام دوم و سوم قرار دارند. هم‌چنین فقر، نبود انکشاف، وضعیت بد تعلیم و تربیه، تولید و قاچاق مواد مخدر، اعتیاد به مواد مخدر، نبود خدمات صحی و بهداشتی، به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار دارند.

از جمله‌ی مسایل بالا، در این نظرسنجی، سه مسئله، از بزرگ‌ترین مسایل افغانستان شناخته شده است:

ناامنی

ناامنی با 42/ 34 درصد هم‌چنان در صدر بزرگ‌ترین مسایل افغانستان قرار دارد.

72/39 درصد از پاسخ‌گویان در هرات، 11/26 درصد از پاسخ‌گویان در ولایت کابل، 16/ 43 درصد از پاسخ‌گویان در کنر، 0/50 درصد از پاسخ‌گویان در کندوز، 5/ 32 درصد از پاسخ‌گویان در ننگرهار، 25/ 37 درصد از پاسخ‌گویان در جوزجان و 77/ 10 درصد از پاسخ‌گویان در کندهار ناامنی را بزرگ‌ترین مسئله کشور خوانده است.

9/14 درصد از پاسخ‌گویان این نظرسنجی که ناامنی را از بزرگ‌ترین مسایل افغانستان در حال حاضر دانسته‌اند، گفته‌اند که دولت در راستای حل مسئله ناامنی «تلاشی نکرده» است. هم‌چنین بیش از 50 درصد این پاسخ‌گویان تلاش‌های دولت را در راستای رفع مسئله ناامنی کم دانسته‌اند.

بیکاری

بیکاری با 86/ 25 درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

31/62 درصد از پاسخ‌گویان در بلخ، 50/ 37 درصد از پاسخ‌گویان در بامیان، 21/31 درصد از پاسخ‌گویان در هرات، 25/ 36 درصد از پاسخ‌گویان در جوزجان، 11/31 درصد از پاسخ‌گویان در کابل، 15/ 16 درصد از پاسخ‌گویان در کندهار، 58/ 11 درصد از پاسخ‌گویان در کنر، 71/25 درصد از پاسخ‌گویان در کندوز، 50/27 درصد از پاسخ‌گویان در ننگرهار، 25/ 51 درصد از پاسخ‌گویان در پروان، 00/35 درصد از پاسخ‌گویان در بدخشان، ، بیکاری را از بزرگ‌ترین مسایل در کشور خوانده‌ است.

از مجموع پاسخ‌گویانی که بیکاری را بزرگ‌ترین مسئله کشور در حال حاضر گفته‌اند، 1/ 34 درصد نقش دولت را در راستای رفع بیکاری منفی دانسته و گفته‌اند که دولت تلاشی نکرده است تا این مسئله کاهش یابد یا از بین برود.

فساد اداری

فساد اداری با 98/ 23 درصد در رتبه سوم است.

75/33 درصد از پاسخ‌گویان در بدخشان، 77/30 درصد از پاسخ‌گویان در کندهار، 67/ 21 درصد از پاسخ‌گویان در کابل، 69/17 درصد از پاسخ‌گویان در بلخ، 75/ 23 درصد از پاسخ‌گویان در ننگرهار، 75/18 درصد از پاسخ‌گویان در پروان، 14/17 درصد از پاسخ‌گویان در کندوز، 84/16 درصد از پاسخ‌گویان در کنر، 73/17 درصد از پاسخ‌گویان در هرات و 10 درصد از پاسخ‌گویان در جوزجان، وجود فساد اداری را از بزرگ‌ترین مسایل افغانستان یاد کرده است.

33 درصد از پاسخ‌گویانی که فساد اداری را بزرگ‌ترین مسئله افغانستان دانسته‌اند، گفته‌اند که دولت در راستای از بین بردن فساد اداری تلاشی نکرده است.

دیدگاه پاسخ‌گویان درباره موارد فساد اداری

8/83 درصد از پاسخ‌گویان این نظرسنجی معتقد بوده‌اند که یک مامور دولت حق ندارد به دلیل معاش کم، رشوت بگیرد.

2/ 64 درصد از اشتراک‌کنندگان این نظرسنجی گفته‌اند که کامندان دولت سعی می‌کنند برای کارهای شان مشکل ایجاد کنند تا رشوت بگیرند.

9/76 درصد از پاسخ‌گویان این نظرسنجی بر این باور بوده‌اند که گزارش دادن موارد فساد اداری سودی ندارد؛ زیرا با افراد فاسد و رشوت‌گیرنده، برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد.

8/69 درصد از پاسخ‌گویان این نظرسنجی گفته‌اند که جامعۀ جهانی و نیروهای خارجی در فساد اداری دخیل و ذی‌نفع هستند.

3/ 79 درصد این پاسخ‌گویان معتقد بوده‌اند که مسئولین بلندرتبۀ دولتی و حکومت، ارادۀ جدی برای مبارزه با فساد اداری ندارند.

میزان فساد اداری افراد، نهادها و ارگان‌ها در دوازده ولایت

در این نظرسنجی آمده است که بالاترین میانگین فساد اداری به ترتیب به کمیسیون‌های انتخاباتی (4.36)، والی‌ها و ولسوالی‌ها (4.33)، محاکم عدلی و قضایی (4.32)، شاروالی‌ها (4.20)، گمرکات و سرحدات (4.18) و پارلمان و شورهای ولایتی (4.1) اختصاص دارد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که کم‌ترین میزان فساد اداری به رادیون و تلویزیون‌های خصوصی، پوهنتون‌ها و مکاتب خصوصی، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی، اختصاص دارد.

کی‌ها آلوده به فساد اداری اند؟

4/83 درصد از اشتراک کنندگان این نظرسنجی به این باور اند که بخش دولتی در مقایسه با دیگر بخش‌ها، بیشتر آلوده به فساد اداری است. در این نظرسنجی آمده است که ولایت بلخ با 98 درصد رتبه اول و بادغیس با 95 درصد رتبه دوم را در بخش دولتی دارند و پروان با 71 درصد دارای کم‌ترین میزان آلودگی به فساد اداری در بخش دولتی را دارد.

انجوها و سازمان‌های خارجی تقریباً با 8 درصد در رتبه دوم آلوده به فساد اداری است.

هم‌چنان 8/78 درصد از پاسخ‌گویان در این نظرسنجی معتقد بوده‌اند که فساد اداری بین مسئولین بلندرتبۀ دولتی مثل وزیران، وکیل‌های پارلمان، ثارنوال‌ها، والی‌ها، ریاست‌های مهم دولتی و … بیشتر از سطوح پایین جامعه است.

مصادیق فساد اداری

گرفتن و دادن پول یا تحفه به عنوان رشوت در اکثر ولایات، استفاده از رابطه و واسطه‌گری در سطح ولایات، دخیل ساختن ملاحظات قومی؛ منطقوی؛ مذهبی؛ لسانی؛جنسی و حزبی در انتخاب و استخدام افراد، کم‌کاری و تعلل بی‌مورد در اجرای وظایف و استفادۀ شخصی از امکانات دولتی و اوقات رسمی از مصادیق رایج فساد اداری در کشور خوانده شده است.

واکنش مردم نسبت به فساد اداری

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که واکنش مردم در قبال مشاهدۀ فساد اداری، تنها ابراز تأسف و ناراحتی بوده است. اکثریت اشتراک کنندگان این نظرسنجی از بهبودی اوضاع احساس ناامیدی کرده و گفته‌اند که مشاهدۀ فساد اداری در خیلی موارد برای شان عادی شده است؛ زیرا به دفعات شاهد این چنین موارد بوده‌اند.

5/46 درصد از پاسخ‌گویان این نظرسنجی گفته‌اند که مهم‌ترین مشکل و طرح شکایت درباره فساد اداری، بی‌فایده بودن کار آن‌هاست؛ زیرا قانون بالای فرد متخلف تطبیق نمی‌شود. هم‌چنان 19 درصد از پاسخ‌گویان گفته‌اند که از گزارش دادن موارد فساد اداری می‌ترسند زیرا از طرف دولت حمایت نمی‌شوند.

مبارزه با فساد اداری

با آن‌که اداره عالی مبارزه با فساد اداری در چوکات حکومت افغانستان ایجاد گردیده است، اما بیش از چهل درصد از پاسخ‌گویان این نظرسنجی گفته‌اند که دولت در راستای مبارزه فساد اداری ناموفق بوده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که علمای دینی با 34 درصد، گروهی هستند که در مبارزه با فساد اداری، بیشترین تلاش را می‌کنند. بعد از علمای دینی، جامعه مدنی با 4/22 درصد و ژورنالیست‌ها با 2/19 درصد به ترتیت در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که در کابل، پایتخت افغانستان، جامعه مدنی، با 2/27 درصد و روزنامه‌نگاران، با 6/25 درصد، بیشترین تلاش‌ها را در جهت مبارزه با فساد اداری انجام می‌دهند.

پیامد فسادی اداری بالای جامعه

بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت و قانون با 13/21 درصد به عنوان مهم‌ترین اثر و شیوع فساد اداری در جامعه شناخته شده است. حیف و میل شدن کمک‌های جهانی با 35/18 درصد در جایگاه دوم قرار دارد. افزایش ناامنی با 17/15 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

پیشنهادات

در این نظرسنجی مشارکت هرچه بیشتر مردم در فرایند مبارزه با فساد اداری، به وجود آمدن ارادۀ جدی در مبارزه علیه فساد اداری در سطوح کلان سیاسی، نظارت جدی دولت بر عمل‌کرد دستگاه‌های قضایی و پلیس به عنوان مجریان قانون، استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه، تدوین یک استراتژی جامع و بلند مدت با اهداف مشخص در مبارزه با فساد اداری، تقویت نهادهای جامعۀ مدنی و رسانه‌ها در مبارزه علیه فساد اداری، بهبود وضعیت معیشتی کارمندان دولت، توسعه سیستم دولت الکترونیک و قرار دادن بحث مبارزه با فساد اداری در منابع آموزشی و کتاب‌های درسی برای مبارزه با فساد اداری پیشنهاد شده است.

دیدگاه‌های شما
  1. این باز ید ها کوچکترین کاری به نفع افغانستان نمیکند. دشمن مکاره است بردار گفته تروریست ها را راون می کند مواد منفجره بسیار کشنده مکروبی را با قدرت موج انفجار بسیار قوی که در دست دولت های بلخصوص کشور های دارنده اتومی است در شاه شهید استعمال کرده باید دولت نماینده ملل متحد را در جریان رسما میگذاشت تا توسط متخصصین ملل متحد نمونه بردرای از نقطه انفجار میشد استعمال چنین مواد ممنوع است از طریق استخبارات پاکستان صورت گرفته کاری طالبان نیست وزیر خارجه امریکا هم خطر ناک بودن مواد را تاهید کرد حتمآ نظامی های امریکا در افغانستان خاک را تست کرده نتیجه به وزیر خارجه امریکا گفته .هموطنان ما رااین پنجابی های کثیف به خاک خون کشید درک همچو موضوع برای صلاح الدین ربانی بسیار بالا است به حساب سیاست سن و تجربه صلاح الدین بسیار کم است از دهنش بوی شیر می آید. بهتر بود معین سیاسی وزارت خارج کرزی ویا محمودصیقل در ترکیب هیات می بود ویا کدام شخص با تجربه کهنه کار دیگر. این ربانی آغا بله گفتن را بیشتر یاد ندارد. اسپنتا را معرفی میگردید به مراتب بهتر بوداغان است انسان پاک دلسوز بوطن با تجربه است باید در مسایل ملی از فهم و دانش وی استفاده کرد.افغانستان در مقابل پنجابی ها بسیار از خود صداقت نشان داد تا یک خورد ظابط پنجابی در میدان هواهی کابل می آمد اشرف غنی از خوشحالی بغل های خود را در ارگ باز میگرفت که خورد ظابط پاکستان از نطفه شیطان است خبر صلح آورده. به مردم از روی خوش باوری نوید می داد صلح می آورم تمام راز های مملکت را در اختیار شان با صداقت می گذاشت حتی در پلچرخی به پنجابی خورد ظابط کثیف اجازه میداد تا با زندانی پنجابی که بلفعل در صحنه جنگ دستگیر شده ملاقات کرد ویک اندازه سهولت برایشان در زندان به اثری خواست خورد ظابط کثیف پنجابی لعنتی به دستور اشرف غنی خوش باور و حلقات دور پیش اشرف غنی جاسوس های پنجابی هستند مهیا شده. خلاصه مردم خود تصمیم خود را بگیرند ازین حکومت راه گم شده در مقابل نظامی های پاکستان از نطفه شیطان هستندچیزی خوب توقوع نداشته باشید بغیر از رهیس عمومی امنیت صلاح الدین و استنکزی حرف زدن خود را در مقابل سرتاج عزیز یاد ندارند بغیر گپ های تکرری ما و شما برادر هستیم باحوصله باشید ما همکاری میکنیم این ها اگر هوشیار باشند حد اقل برای پاکستانی بگوید سال های قبل همین حرف را رهبران تان به کرزی گفته بود بار ها اما پرویز شرف نفر اول پاکستان اقرار کرد ما طالبان را حمایه و تجیز میکردیم به خاطر تخریب به افغانستان روانش میکردیم سال ها اسامعه را در قطعه نظامی در نزدیکی اسلام آبادپنهان نگهداشته بودید در جهان شاه گدای پنجابی دهل میزدندکه اسامعه در افغانستان است تا روی سیاه شدندامریکا از زیر ریش تان پیدایش کرد ملا عمر کور را دوسال قبل عذاب کش مردارش کردیدحتی فاملیش خبر نبود. در مجلس قبلی نام نهاد صلح بدستورشخص مرده هیت به خاطر مذاکره راجع صلح ملا منصور به اشاره استخبارات پنجابی ها معرفی میگردد. باید هیت این سخنان را واضح برایشان میگفت باز کدام چل و نیرنک تان باقی ماند ما بشما اعتماد کنیم.بهترین راه قطع رابط کامل با پاکستان است یک فیصد در گفتار پاکستان صداقت نیست باید مانند زمان نجیب دروازه تورخم بسته بود مردم از گرسنگی نمردند. بگذار پقانه خود را پنجابی جای دیگر بفروش برساند مواد ضرورت خود را از راه چار بهار و از طریق تاجکستان ازبکستان ترکمنستان و ایران تهیه میکنیم. این اجینت پنجابی است در ارگ دور اشرف غنی را حلقه کرده به نفع پنجابی ها در گوش اشرف غنی مریض شب و روز پف میکنند. مردم از گشنگی می میرند سخنان واهی ست بسته کردن راه ازین حالت صد چند به نفع افغانستان است دیگر اکستان بازرا ندارد بغیر افغانستان و آسیا میانه.حاجی صبور

  2. ساحه شاشهید مواد منفجرکه بکار رفته بسیار خطرناک ات این مواد منفجره در دست نظامیان پاکستان قرار دارد مردم شریف آگاه باشد این کار طالب نیست باید دولت نماینده سازمان ملل متحد راعاجل بخواهد توسط نفرهای مسلکی که در رشته موادکیماوی و منفجره تخصص دارد از ساحه انفجار نمونه گرفته تجزیه کند بعد از تثبیت جریان رادولت به محکمه بین المللی بکشاند این مزدوران هردر راس چوکی قرار دارند مخفیانه بالای خون ملت با پنجابی های کثیف بخاطر کشتن اولاد وطن معامله پنهانی استخباراتی با پاکستان لعین امضا میکند عاجل اولاد غریب بیچاره بخاطر تربیه شیطانت به پاکستان اشرف غنی روان کرده از مردم به خاطر خطا خود معذرت رسمآ معذرت بخواهدو از عاجل پاکستان عاجل اولاد وطن را بخواهداردو خود ما صاحبمنصبان شریف با تجربه موجود است اولاد وطن تحت تربیه گرفته شوندتا بدرد وطن خود بخورند.پنجابی برایما جاسوس تربیه میکند. وزیر خارجه امریکا در مجلس ثنا امریکا هم تاهید کرد موادبسیار خطرناک استعمال شده در دسترس دولت ها قرار دارد.حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *