جنسیت و قدرت در گفت‌وگوهای آنلاین – بخش چهارم

سوزان سی.هرینگ

مترجم: معصومه عرفانی

بخش چهارم

به‌طورکلی، می‌توان گفت بعضی از رفتارهای زبانی، گرایش بیشتری برای همبستگی  با کاربران زن در ارتباط‌های کامپیوتری و اینترنتی دارند و بعضی دیگر از این رفتارها بیشتر مربوط به مردان دانسته می‌شوند. البته نباید چنین برداشت کرد و انتظار داشت که تمام زنان و مردان این رفتارها را از خود نشان بدهند. استثناهایی بر این گرایش‌ها را به‌آسانی می‌توان یافت. اما این امر، به این معناست که با درنظر گرفتن کل جمعیت کاربران و متغیرهای کنترل‌کننده‌ای مانند سن، موضوع و هم‌زمانی، جنسیت رفتارهای آشکاری را در فضای آنلاین سبب می‌شود که تناوب آن را نمی‌توان به شانس نسبت داد.

در پیام‌های انترنتی، از نوعی که در گروه‌های گفت‌وگو و گروه‌های خبری در اینترنت و یوزنت قرار می‌گیرند، در گروه‌های مختلط جنسیتی، مردان بیشتر احتمال دارد تا پیام‌هایی طولانی‌تر بگذارند، بحث‌ها را آغاز کنند و ببندند، نظرات خود را با قدرتی بیشتر به‌عنوان «حقیقت» اظهار کنند، از زبانی خشن و صریح (شامل توهین، دشنام و کفرگویی) استفاده کنند، و به‌طور کل گرایشی خصمانه یا نامطلوب نسبت به کسانی که با آن‌ها هم‌سخن هستند نشان بدهند. ازطرف‌دیگر، زنان تمایل دارند پیام‌هایی نسبتا کوتاه انتشار بدهند، و بیشتر احتمال می‌رود تا اظهارات خود را توجیه، توضیح یا کنترل کنند، معذرت‌خواهی کنند، حمایت نشان بدهند از دیگران، و در کل، گرایشی برابر و هم‌تراز با دیگر هم‌سخنان خود نشان بدهند. مردان، گاهی حتا زمانی که نظرات مشابهی را ارایه می‌کنند ممکن است این شیوه‌ی نامطلوب را استفاده کنند و زنان حتا در جایی که اختلاف نظر وجود دارد سعی می‌کنند فضایی از برابری وجود داشته باشد. این موضوع، نشان از این دارد که این رفتارها با عرف و سنت‌ها وفق داده شده‌اند، بیشتر از این‌که ویژگی و خصلت‌های ذاتی براساس جنس بیولوژیکی در آن موثر باشد. علاوه‌براین، شواهدی وجود دارد که جنسیت اقلیت در یک گروه آنلاین، بیشتر تمایل دارد تا رفتار ارتباطی خود را به شیوه‌ی جنسیت اکثریت تعریف کند: زنان در گروه‌های تحت کنترل مردان رفتارهای پرخاشگرانه‌تری دارند تا درمیان دیگرزنان، و مردان در گروه‌های تحت کنترل زنان، کم‌تر پرخاشگرند تا گروه‌های مسلط مردانه. این مشاهدات، نشان می‌دهند که هرچه گروه‌هایی جنسیتی بیشتری در فضای آنلاین حضور داشته باشند، تاثیر بیشتری بر هنجارهای گفتمانی خواهند داشت.

رعایت ادب، از معیارهایی است که سرنخی برای تشخیص جنسیت در ارتباط‌هایی که به واسطه‌ی کامپیوتر شکل می‌گیرند، به ما می‌دهد. زنان بیشتر احتمال دارد تشکر، تقدیر، تمجید یا معذرت‌خواهی کنند، یا به دلیل عدم رعایت ادب ناراحت شوند؛ آن‌ها اغلب تخطی‌کنندگانی که قوانین رفتاری آنلاین را نقض می‌کنند به چالش می‌کشند و گروه‌هایی که به‌شکلی برجسته تحت کنترل زنان هستند، احتمال بیشتری می‌رود که قوانینی برای پست مطالب وجود داشته و باجدیت اجرا شوند که طراحی شده‌اند تا فضایی آرام و بانزاکت را حفظ کنند. در نقطه‌ی مقابل، مردان عموما کم‌تر به‌نظر می‌آید نگران رعایت ادب باشند؛ آن‌ها رفتارهایی خشن، عریان و حتا تهدیدآمیز از خود نشان می‌دهند، مانند انتقادات خیلی شدید و توهین‌کردن، آن‌ها قوانین رفتاری آنلاین را نقض می‌کنند، «آتش‌افروزی» را تحمل می‌کنند یا حتا لذت می‌برند، و بیشتر نگران تهدیدها برای آزادی بیان هستند. این الگوها را حتا در گروه‌های گفت‌وگو بین هم‌جنس‌گرایان یا حتا زنانی که در زمینه‌های شغلی که به‌طور سنتی تحت تسلط مردان هستند (مانند علوم کامپیوتری)، موفق بوده‌اند، به‌شکلی برجسته می‌توان یافت. پیام‌های قدردانی یا خشن، زمانی که به‌شکل «نامناسب» استفاده شوند، می‌توانند جنسیت افراد را زمانی که سعی می‌کنند در گروه‌های گفت‌وگو به‌جای جنس مخالف ظاهر شوند «لو بدهند». شواهدی درمورد سبک‌های کلیشه‌هایی آنلاین و زمینه‌هایی که این کلیشه‌ها از آن‌جا منتقل شده‌اند وجود دارند.

مثال‌هایی از پیام‌های «مدل مردانه» (با استفاده از تمسخر و توهین) و پیام‌های «مدل زنانه» (با بیان قدردانی، حمایت و اظهارنظرهای محتاطانه) در دو مثال 1 و 2 آورده شده‌اند. زنان  کم‌تر احتمال می‌رود از ساختار پیام 1 استفاده کنند و مردان به همان نسبت کم‌تر احتمال دارد تا گفت‌وگوهایی مانند 2 داشته باشند.

  1. پیام یک مرد در مقابل مرد دیگر در گروه

بله، آن‌ها این کار را کرده‌اند و به همین دلیل است که «باید» به ما اجازه داده شود تا مسلح بمانیم. چه کسی به ما کمک می‌کند اگر دولت ما تبدیل به «دیکتاتوری» شود؟ هیچ کس این کار را نخواهد کرد.

  1. پیام یک زن در مقابل زن دیگر در گروه

سارا! من فقط می‌خواستم اطلاع بدهم که از پست‌هایت که درمورد تاریخ زنان لذت بردم. واقعا اطلاعات خوبی داشتند و خیلی درمورد جنبش‌های زنان از آن‌ها یاد گرفتم. اگرچه با همه‌ی موارد موافق نبودم اما خیلی خوب بود. تشکر

تفاوت‌های جنسیتی در ارتباط‌های آنلاین، تمایل دارند زنان را تحقیر کنند. در گروه‌های گفت‌وگوی عمومی مختلط جنسی، زنان پیام‌های کم‌تری می‌گذارند و کم‌تر احتمال دارند در فرستادن پیام اصرار و پشتکاری داشتند اگر پست‌های‌شان هیچ جوابی دریافت نکند. حتا زمانی که به‌طور مداوم پست بگذارند، پاسخ‌های کم‌تری نسبت به مردان از دیگران (هم زنان و هم مردان) دریافت می‌دارند؛ زنان موضوع و عبارت‌هایی که استفاده می‌شود را جز در گروه‌هایی که به شکلی آشکار، زنان اکثریت اشتراک‌کنندگان را تشکیل می‌دهند، کنترل نمی‌کنند. تاثیر کم‌تر زنان در گروه‌های مختلط، به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا گروه‌هایی کاملا زنانه رایج هستند اما به ندرت می‌توان گروهی را یافت که تنها مردان در آن حضور داشته باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *