نگرانی از فروش کارت رای‌دهی به نامزدهای انتخابات

دو نهاد مبارزه با فساد در کشور از جعل و تبانی احتمالی در روند ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری و شورا‌های ولایتی ابراز نگرانی کرده‌اند. نهادهای موسوم به شبکه‌ی افغانی مبارزه با فساد و نظارت بر فساد هم‌چنین از طرف‌داری اعضای کمیسیون مستقل انتخابات از برخی نامزدها ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر‌اساس قانون انتخابات افرادی که خود را برای ریاست جمهوری نامزد می‌کنند، باید کپی کارت رای‌دهی صد هزار نفر را از بیست ولایت کشور با خود داشته باشند. این یکی از دشوارترین شرایط برای نامزد شدن است. حالا این نهادهای مبارزه با فساد می‌گویند برخی از نامزدهای احتمالی، تلاش می‌کنند کپی صد هزار کارت رای‌دهی را از کمیسیون انتخابات به دست آورند.

شکرالله مشکور، سخن‌گوی شبکه‌ی افغانی مبارزه با فساد در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت، این احتمال وجود دارد که برخی از اعضای سابق دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات کپی این کارت‌ها را در بدل پول در اختیار نامزد مشخصی قرار دهند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات این مسئله را شایعه خوانده و نگرانی نهادهای مذکور را بی‌جا دانسته است. شریفه زرمتی وردک، یکی از اعضای این کمیسیون به بی‌بی‌سی گفت که بخش فن‌آوری معلوماتی کمیسیون انتخابات به طور دقیق نظارت می‌شود و امکان چنین تقلب‌هایی وجود ندارد.

با آن که یک هفته از آغاز وقت ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گذشته‌، تنها یک نفر برای ثبت نام در دفتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حضور یافته است. خیلی‌ها شرایط نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری این دوره‌ را دشوار می‌دانند. از جمله‌ی این شرایط، علاوه بر ارائه‌ی کارت رای‌دهی، می‌توان به پرداخت یک میلیون افغانی (حدود بیست هزار دالر) هم اشاره کرد.

اما برای چهره‌های با نفوذی که احتمالا نامزد انتخابات خواهند شد، این شرایط چندان هم دشوار نیست و به نظر می‌رسد آن‌ها هم‌چنان سرگرم رایزنی و گفت‌وگوهای سیاسی‌اند و تا قبل از پایان مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات وارد میدان انتخاباتی خواهند شد.

مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات تا چهارده‌ی میزان ادامه خواهد داشت. قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ماه حمل سال ۱۳۹۳ برگزار شود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *