جنگ در قندوز روزانه سه میلیون دالر به بخش خصوصی ضرر می‌رساند

اطلاعات روز: اتاق‌های تجارت و صنایع کشور اعلام کرده که سقوط شهر قندوز به دست طالبان و ادامه جنگ در آن، روزانه حدود ۳ میلیون دالر به اقتصاد این ولایت ضربه می‌زند.

به نقل از بی بی سی، سعدالله حقیار، رییس دبیرخانه اتاق‌های تجارت و صنایع گفته است  که ۶ هزار و ۵۰۰ مغازه، ۵۰۰ شرکت کوچک و بزرگ، ۵۰ کارخانه تولیدی و چند بانک خصوصی در این ولایت فعالیت داشتند که زیان روزانه آن‌ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دالر می‌رسد.

آقای حقیار افزوده، آسیب‌هایی که به بخش‌های دیگر مانند زراعت، باغداری و مالداری و حمل و نقل وارد شده، روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دالر دیگر به این ولایت ضربه می‌زند.

حقیار گفته است که غیر از این زیان روزانه، در وقت تهاجم طالبان و جنگ‌های پس از آن، بیش از ۵۰ مغازه سوخته که میانگین سرمایه آن‌ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دالر بوده و شماری از انبارهای کالاهای تجاری تاجران حریق شده‌اند.

به گفته‌ی او، به‌طور کلی بخش خصوصی در قندوز در وقت حمله طالبان و روزهای پس از آن در جریان جنگ بین طالبان و نیروهای امنیتی، خسارات هنگفتی را متحمل شده است.

طالبان با حمله بر شهر قندوز، شماری از دکان‌ها، خانه‌ها و ساختمان‌های دولتی را به آتش کشیدند.

به گفته‌ی حقیار شماری از این مراکز تجاری که سوخته اند، صاحبان آنان در طول نیم قرن بدست آورده بودند که در یک شب تمام شان از بین رفتند.

آقای حقیار یادآور شده که بحران اقتصادی که جنگ بر اقتصاد ولایت قندوز تحمیل کرده، تنها به این ولایت محدود نمی‌ماند، بلکه بر ولایت‌های هم‌جوار آن هم تأثیر گذاشته است.

در پهلوی این، جنگ چند روزه قندوز، به گفته‌ی مقام‌های اداره ملی مبارزه با حوادث، حدود 12 هزار خانواده را مجبور به ترک خانه‌های شان کرده و در ولایت‌های هم‌جوار قندوز و حتا در ولایت کابل، بی‌جا شده‌اند.