نشست «گفتگوهای امنیتی هرات» به کار آغاز کرد

دومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای امنیتی هرات برای بررسی زمینه‌های اعتمادسازی و هم‌کاری‎های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه، در شهر هرات در غرب کشور دیروز آغاز به کار کرد. نمایندگان دیپلوماتیک و نهادهای تحقیقاتی نزدیک به سی کشور منطقه و جهان در این کنفرانس شرکت کرده‌اند. از جمله‌‌ مقام‌های دیپلوماتیک و امنیتی کشورهای آلمان، قزاقستان، روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا در این نشست حضور دارند.

داود مرادیان، رییس مؤسسه‌ی مطالعات استراتژیک افغانستان، که میزبان این نشست است، در یک نشست خبری گفت که اعتمادسازی در منطقه هدف اصلی این کنفرانس است. آقای مرادیان گفت: «هدف مشخص کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای امنیتی این است که ما می‌خواهیم از هرات یک روند منطقه‌ای دوام‌دار را شروع کنیم. هدف اصلی این روند منطقه‌ای دوام‌دار، این است که به صورت منظم ما اعتمادسازی را بین افغانستان و کشورهای منطقه تشویق و تقویت کنیم و در جریان تقویت متقابل، ما راه‌حل‌های مشترک برای مشکلات مشترک خود پیدا کنیم».

آیا این کنفرانس‌ها گرهی از پیچیدگی‌های سیاسی و امنیتی در منطقه را باز خواهد کرد؟ آقای مرادیان گفت: «روند اعتمادسازی زمان‌بر است. این‌ها (شرکت کنندگان خارجی کنفرانس) باید بیایند و گپ‌های افغان‌ها را بشنوند و ما گپ‌های آن‌ها را بشنویم و ببینیم که نقاط مورد اختلاف ما کجاست و آیا نقاط مشترکی وجود دارد یا خیر؟ پس باید صبر و حوصله داشته باشیم».

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی ریاست جمهور هم در این کنفرانس با انتقاد از سیاست‌های کشورهای منطقه بر استفاده از ظرفیت‌هایی که در این کشورها نهفته است، تأکید کرد. مشاور حامد کرزی گفت: «ما در این منطقه از جهان فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهیم، در حالی که صاحب جمعیت جوان، منابع سرشار طبیعی و امکانات وسیع رشد اقتصادی می‌باشیم، اما کم‌ترین تبادلات اقتصادی در میان کشورهای ما صورت می‌گیرد».

او افزود: «راه‌های زمینی ما آن‌گونه که باید با هم وصل نیستند، امکانات بندری ما به گونه‌ی محدود مورد استفاده‌ی همسایه‌ها قرار می‌گیرند ‌یا این که ما از آن‌ها به منظور محاصره و محدودسازی مبادلات و تجارت ‌یا هم اعمال فشار بر همسایه‌های خود استفاده می‌کنیم».

در این کنفرانس قرار است در باره‌ی سطح هم‌کاری‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و چالش‌های پیش‌رو بحث و گفت‌وگوهایی انجام شوند. این نشست در قلعه‌ی تاریخی اختیارالدین شهر هرات برگزار شد و فردا به کار خود پایان می‌دهد. این دومین کنفرانس امنیتی هرات است. سال گذشته در حاشیه‌ی نخستین کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات، نشست سه‌جانبه‌ی کشورهای هند، افغانستان و پاکستان برگزار شده بود. در کنفرانس دیروز نمایندگان پاکستان شرکت نکردند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *