طرح تلافی‌جویانه مجلس ایران برای گرفتن غرامت از امریکا

اطلاعات روز: در پی درخواست ۲۲۶ نماینده کنگره امریکا از دادگاه عالی این کشور برای پرداخت غرامت به آمریکایی‌هایی که در سال‌های آغازین انقلاب ایران در سفارت این کشور در تهران به‌گروگان گرفته شدند، ۱۶۶ نماینده مجلس ایران نیز طرحی را در ۱۱ بند با قید یک فوریت برای دریافت غرامت و خسارت از امریکا تهیه و تدوین کرده‌اند.
به نقل از رادیو زمانه و به گزارش خبرگزاری فارس، این طرح با عنوان دریافت غرامت و خسارت از دولت امریکا روز دوشنبه ۷ جدی تهیه شده است.
براساس این طرح دولت امریکا از جمله بابت «خسارت‌های جانی و مالی از کودتای ۲۸ مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی»، کشته‌شدگان، مجروحان و معلولان در جنگ ایران و عراق، کشته شدن «صدها تن از حجاج سال ۱۳۶۶ و فاجعه منا در سال جاری» و کودتای نوژه در تابستان ۱۳۵۹ (۱۹۸۰) باید به ایران غرامت و خسارت پرداخت کند.
مجلس ایران این طرح را در ماه‌های آینده مورد بررسی قرار می‌دهد.
تدوین این طرحِ یک فوریتی واکنش مجلس ایران است نسبت به پرداخت غرامت امریکا به گروگان‌های سه دهه پیش سفارت آمریکا در ایران. این در حالی است که حسین جابر انصاری، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست رسانه‌ای خود گفته که در پرداخت غرامت به گروگان‌های امریکایی، «هیچ بحثی در ارتباط با منافع ایران و اموال ایران مطرح نیست.»
دولت امریکا قرار است به هر یک از ۵۳ نفر کارکنان سفارت این کشور در تهران که در ماه عقرب سال ۱۳۵۸ (نوامبر ۱۹۷۹)، به گروگان گرفته شدند و ۴۴۴ روز در اسارت بودند، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دالر غرامت پرداخت کند. این غرامت از جریمه‌هایی که امریکا از بانک‌های اروپایی به‌دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌ها علیه ایران، کوبا و سودان دریافت کرده، پرداخت خواهد شد.
سخن‌گوی وزارت خارجه ایران نیز در این‌باره گفته است به‌دلیل تعارض این موضوع با بیانیه الجزایر این امکان برای امریکا فراهم نبود که از طریق اموال ایران این اقدام را انجام دهند و امریکایی‌ها به روش دیگری موضوع را حل می‌کنند.
به‌گفته حسین جابر انصاری، امریکا بخشی از جریمه بانک فرانسوی را به این موضوع اختصاص داده‌ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *