110 خبرنگار در جریان سال 2015 در جهان کشته شده‌اند

اطلاعات روز: گزارش سالانه گزارش‌گران بدون مرز نشان می‌دهد که تعداد خبرنگاران کشته شده در سال 2015 نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. گزارش‌گران بدون مرز در گزارش سالانه خود از کشته شدن 110 خبرنگار خبر داده است.
سایت گزارش‌گران بدون مرز در گزارش سالانه خود نوشته: «این سازمان از کشتار عامدانه ۶۷ روزنامه‌نگار به‌دلیل حرفه و یا برای انجام وظیفه‌شان اطمینان حاصل کرده است.»
در ادامه این گزارش آمده است که با کشته شدگان سال روان، تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده از سال ۲۰۰۵ میلادی تا امروز به ۷۸۷ نفر رسیده است. در سال ۲۰۱۵ هم‌چنین ۲۷ شهروند خبرنگار و۷ همکار رسانه‌ها نیز کشته شده‌اند.
این سازمان این وضعیت را نگران کننده دانسته و گفته است که این وضعیت نگران کننده حاصل خشونت عامدانه علیه روزنامه‌نگاران و نشان‌گر شکست ابتکار‌های به کار گرفته شده تا امروز در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران است.
در گزارش شبکه گزارش‌گران بدون مرز آمده که حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو در جنوری سال روان، هم‌چنین یکی از عوامل و آغاز تغییر مکانی کشتار روزنامه‌نگاران در جهان شد.
براساس این گزارش، اگر در سال ۲۰۱۴ دو سوم خبرنگاران کشته شده در جهان در مناطق جنگ جان‌باختند، امسال به همین میزان در «زمان صلح» به قتل رسیده‌اند.
به گفته‌ی کریستف دولوار، دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز: «نیازی فوری‌ است تا راهکاری مشخص برای اجرایی کردن حقوق بین‌المللی در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران بکار گرفته شود. امروز در جهان گروه‌های مسلح غیردولتی اقدام به خشونت هدفمند علیه روزنامه‌نگاران می‌کنند، و برخی دولت‌ها تعهد‌های الزام‌آور خود در این باره را رعایت نمی‌کنند.۱۱۰ گزارش‌گر و روزنامه‌نگار در سال روان کشته شده‌اند، در برابر این فاجعه باید اقدامی فوری و متناسب با خطر انجام داد.»
وی تأکید کرده است که به فوریت باید نماینده ویژه‌ای از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد برای حمایت و حفاظت از روزنامه‌نگاران برگزیده شود.
در همین حال کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان گفته است که امسال پنج خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند، که سه خبرنگار به‌دلیل حرفه و حین انجام وظیفه جان‌های شان را از دست داده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته مجموعاً ۹ خبرنگار در کشور کشته شده بودند که خبرنگاران خارجی نیز در میان ۹ خبرنگار کشته شده شامل می‌شود.
نجیب شریفی، رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان گفته است که خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال 2014 کاهش یافته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *