90 میلیارد دالر هزینه حوادث طبیعی در سال 2015

اطلاعات روز: شرکت بیمه «مونیخ ره (Munich Re) » آلمان که هر سال گزارشی از هزینه حوادث طبیعی منتشر می‌کند، اعلام کرده که در سال گذشته میلادی حوادث طبیعی ۹۰ میلیارد دالر هزینه داشته‌اند.
به نقل از رادیو زمانه و به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت بیمه «مونیخ ره» در بیانیه‌ای که به روز دوشنبه منتشر کرده، ضمن اعلام این خبر آورده است که بسیاری از طوفان‌های گرمسیری در سال ۲۰۱۵ در مناطق کم‌جمعیت رخ داده‌اند و در اقیانوس آتلانتیک شمالی پدیده «ال نینو» طوفان‌های بزرگی به راه انداخت.
«ال نینو» یک پدیده اقیانوسی و دریایی است و عامل اصلی آن نیز تغییرات دمای سطح آب است. در صورتی که افزایش دمای سطح آب از درصد طبیعی خود بالاتر رود پدیده «ال نینو» شکل می‌گیرد و اگر دمای سطح آب از درصد طبیعی خود پایین‌تر رود، پدیده «لا نینا» رخ می‌دهد. «ال ‌نینو» باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و بیماری اشاره کرد. نشانه اولیه «ال نینو» هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و هم‌چنین ایجاد باد و طوفان است.
به‌گفته این شرکت بیمه که خطرات آب و هوایی و زمین‌شناسی را از نزدیک تحلیل می‌کند، از ۹۰ میلیارد دالر هزینه حوادث طبیعی ۲۷ میلیارد دالر بیمه شده بودند. با این حال کل هزینه حوادث طبیعی در سال ۲۰۱۵ پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۹ تاکنون است.
اما این مقایسه نباید موجب خشنودی شود. «دانشمندان معتقدند که مرحله فعلی «ال نینو» می‌تواند در سال‌های آینده به پدیده مخالف، یعنی «لا نینا» که بر خلاف شکل‌گیری طوفان‌هاست، تبدیل شود.»
سال گذشته میلادی پرهزینه‌ترین و کشنده‌ترین حادثه طبیعی زمین‌لرزه ماه آپریل در نپال بود. این زلزله جان ۹ هزار نفر را گرفت و ۴,۸ میلیارد دالر هزینه برداشت.
در مجموع ۲۳ هزار نفر در حوادث طبیعی سال ۲۰۱۵ کشته شدند که نسبت به کشته‌شدگان سال قبل از آن بسیار کم‌تر است. در سال ۲۰۱۴، هفت هزار و ۷۰۰ نفر در حوادث طبیعی کشته شده بودند. اما تعداد قربانیان سال ۲۰۱۵ از میانگین کشته‌شدگان حوادث طبیعی در ۳۰ سال گذشته که ۵۴ هزار نفر در سال است، بسیار پایین‌تر است.
۹۴ درصد حوادث سال ۲۰۱۵ حوادث آب و هوایی بوده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *