ایران و عربستان و چین

چین ایران و عربستان را به خون‌سردی فراخواند

اطلاعات روز: چین در جریان هفته گذشته با فرستادن هیئتی به عربستان سعودی و ایران از آن‌ها خواسته است تا در ارتباط با تنش‌های ایجاد شده بین ریاض و تهران خون‌سردی خود را حفظ کنند.
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که وزارت خارجه چین روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌های جداگانه از دیدار«ژانگ مینگ»، معاون وزیر خارجه این کشور در سفر خود به منطقه، با مقام‌های ارشد سعودی و ایرانی خبر داده است.
در این بیانیه‌ها آمده است که «ژانگ مینگ» در عربستان در مورد تنش‌های ایجادشده بین تهران و ریاض گفته‌ که «امیدواریم طرف‌های مربوط، با حفظ خون‌سردی و خویشتن‌داری، گفت‌وگوها و رایزنی‌ها را افزایش داده و مشترکاً برای بهبود وضعیت تلاش کنند.»
به گزارش رادیو فردا، ژانگ مینگ در ایران نیز با تکرار این پیام از امیدواری خود برای حفظ صلح و ثبات منطقه سخن گفته‌ است.
حمله گروهی در ایران به اماکن دیپلماتیک عربستان، پس از اعدام یک روحانی شیعه باعث وخامت اوضاع در روابط دیپلماتیک دو کشور شده و در این ارتباط بسیاری از کشورهای عربی نیز از موضع عربستان حمایت کرده‌اند.
فعالیت دیپلماتیک چین برای بهبود مناسبات کشورها در منطقه خاورمیانه اقدامی کم‌سابقه ارزیابی می‌شود. برخلاف چهار عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل، یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و روسیه، دولت چین با وجود وابستگی اقتصادی که به نفت خاورمیانه دارد، تاکنون کم‌تر در امور دیپلماتیک منطقه فعالیت داشته‌ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *