سازمان ملل: رقم تلفات غیر نظامیان در سال 2015 به بالاترین حد خود رسیده است

اطلاعات روز: یوناما یا هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل با نشر گزارش تازه‌ای گفته است که شمار تلفات ملکی در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.
گزارش تازه نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل در مورد تلفات غیر نظامیان در افغانستان، امروز یک‌شنبه (14 فبروری) متشر شده است.
در سال 2015م یوناما 11002 مورد تلفات ملکی (3545 کشته و 7457 زخمی) را ثبت نموده که این رقم 4 درصد افزایش را نسبت به سال 2014م نشان می‌دهد.
درگزارش یوناما آمده است که درگیری‌های زمینی میان طرف‌های درگیر، مواد انفجاری، حملات انتحاری، قتل‌های هدفمند و عمدی به ترتیب بیشترین تلفات ملکی را درپی داشته است.
بر اساس این گزارش، مخالفان مسلح دولت عامل 62 درصد تلفات ملکی در کشور می‌باشند و بعد از آن 17 درصد کل تلفات ملکی توسط نیروهای دولت که 14 درصد آن توسط نیروهای امنیتی افغان، 2 درصد دیگر توسط نیروهای بین‌المللی و یک درصد هم توسط نیروهای مسلح طرفدار دولت، صورت گرفته است.
درگزارش یوناما آمده است که 17 درصد دیگر تلفات ملکی ناشی از درگیری‌هایی است که نمی‌توان آن‌را به هیچ یک از طرف‌ها خاص نسبت داد. مواد منفجره باقی مانده از جنگ 4 درصد، پرتاب موشک از خاک پاکستان کم‌تر از نیم درصد کل تلفات ملکی را در پی داشته‌اند.
براساس این گزارش، درگیری‌های رو در رو با 15 درصد افزایش در سال 2015 عمده‌ترین عامل تلفات ملکی می‌باشد و بعد از آن انفجار مواد تعبیه شده با 20 درصد کاهش، هنوز دومین عامل تلفات غیرنظامیان به شمار می‌رود.
تلفات زنان و کودکان در سال 2015 نیز به گونه‌ی چشمگیری افزایش یافته است. در این سال 37 درصد در شمار تلفات زنان و 14 درصد در شمار تلفات کودکان افزایش به عمل آمده است.
یوناما از سال 2009 به این‌سو رقم تلفات غیر نظامیان در افغانستان را به ثبت می‌رساند. بر اساس گزارش‌های این سازمان، از سال 2009 تا کنون رقم تلفات غیر نظامیان همواره رو به افزایش بوده است.