افزایش بی‌پیشنه‌ی تلفات غیرنظامیان در سال 2018؛ حدود 11 هزار نفر در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

یوناما: در ۹ ماه گذشته بیش از 2.5 هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) اعلام کرده است که در ۹ ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۱۹) دو هزار و ۵۶۳ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

در گزارش تازه‌ی یوناما که امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ میزان) به منتشر شده، آمده است که در این مدت پنج هزار و ۶۷۶ غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

یوناما با ابراز نگرانی از بالابودن تلفات غیرنظامیان در 9 ماه گذشته‌ی سال جاری میلادی و با اشاره به کشته و زخمی شدن هشت هزار و ۲۳۹ نفر گفته که تلفات غیرنظامیان به بالاترین سطح آن رسیده است.

بر اساس این گزارش میزان تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه گذشته در نسبت به مدت مشابهی در سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۱۸) ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در گزارش این سازمان، عامل ۶۲ درصد این تلفات (یک هزار و ۲۰۷ کشته و سه هزار و ۹۱۰ زخمی) به عناصر مخالف دولت نسبت داده شده و نیروهای دولتی نیز باعث دو هزار و ۳۴۸ تلفات غیرنظامیان (یک هزار و ۱۴۹ کشته و یک هزار و ۱۹۹ زخمی) بوده است.

یوناما همچنان گفته است که ۴۲ درصد غیرنظامیان در ۹ ماه گذشته در افغانستان در نتیجه‌ی مواد تعبیه‌شده‌ی انفجاری و انتحاری و غیرانتحاری کشته و یا زخمی شده‌اند.

براساس گزارش این سازمان، ۲۹ درصد تلفات غیرنظامیان درگیری‌های زمنیی و ۱۱ درصد دیگر هم در نتیجه‌ی حملات هوایی رخ داده است.

در گزارش هم‌چنان با اشاره به جنسیت کشته و زخمی‌شدگان غیرنظامی در ۹ ماه گذشته گفته شده است که ۴۱ درصد آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

در گزارش توضیح داده شده است که در این مدت ۲۶۱ زن کشته و ۶۶۲ زن دیگر زخمی شده‌اند. همچنان براساس آمار یوناما، ۶۳۱ کودک در ۹ ماه گذشته در افغانستان کشته و یک هزار و ۸۳۰ کودک دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با نشر این گزارش از طرف‌های جنگ در افغانستان خواسته است که به حفاظت از غیرنظامیان توجه بیشتری کرده و روش‌های‌شان را بازنگری کنند.

همین طور در گزارش یوناما نیز از طرف‌های جنگ افغانستان خواسته شده است که به مکلفیت‌شان در مورد حفاظت از غیرنظامیان در مطابقت به قانون بشردوستانه‌ی بین‌المللی متعهد باشند.

با این حال، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با ذکر ارقام بلند از تلفات غیرنظامیان گفته است که در افغانستان به جز استقرار صلحی که منجر به آتش‌بس و یک توافق سیاسی دایمی برای پایان جنگ شود، دیگر راهی وجود ندارد.