اطلاعات روز

دیدار فرستاده سازمان ملل با وزیر خارجه سوریه

اطلاعات روز: استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، با ولید معلم، وزیر امور خارجه این کشور در دمشق دیدار کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، هدف از این دیدار، کمک به ازسرگیری مذاکرات حل بحران سوریه است. این مذاکرات قرار است هفته آینده برگزار شود.
آقای د میستورا هم‌چنین قرار است در سفر به دمشق درباره اجرای طرح آتش‌بسی صحبت کند که هفته گذشته در نشست امنیتی مونیخ بر سر آن توافق شد. اما بشار اسد، رییس جمهور سوریه پیشتر نسبت به عملی شدن آتش‌بسی که برای این هفته در کشورش پیشنهاد شده، ابراز تردید کرد.
قدرت‌های جهانی هفته گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ بر سر برقراری آتش‌بس توافق کردند اما آقای اسد گفته است آتش‌بس به این معنای نیست که همه طرف‌های درگیر، سلاح‌های‌شان را کنار بگذارند.
رییس جمهور سوریه در تلویزیون این کشور گفت که هر گونه ترک مخاصمه باید با هدف برقراری ثبات و جلوگیری از قوی‌تر شدن موضع افرادی صورت گیرد که وی آن‌ها را «تروریست‌ها» خواند.
بشار اسد گفت: «می‌گویند که ظرف یک هفته آتش‌بس می‌خواهند. چه کسی قادر به مهیا کردن همه‌ی این شرایط و نیازمندی‌ها ظرف یک هفته است؟»
سازمان ملل می‌گوید رشته حملاتی که در شمال سوریه صورت می‌گیرد، چشم‌انداز آتش‌بس را تضعیف می‌کند.
روسیه گفته است به بمباران مواضعی که متعلق به «تروریست‌ها» می‌داند، ادامه می‌دهد.
در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای تحت رهبری کردها شهر تل‌رفعت را تصرف کرده‌اند.
گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، می‌گوید «نیروهای دموکراتیک سوریه» که از متحدین یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) و جنگ‌جویان عرب هستند، پس از چندین روز نبرد سنگین و با پشتیبانی حملات هوایی روسیه، توانستند کنترل شهر تل رفعت را به دست بگیرند.
گفته می‌شود نیروهای تحت حمایت کردها با وجود گلوله‌باران مناطق مرزی توسط نیروهای ترکیه، توانستند شهر را تصرف کنند.
ترکیه می‌گوید کردهای سوریه با کردهایی که در ترکیه برای استقلال از این کشور می‌جنگند، در ارتباط هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *