انتخابات امریکا: کلینتون و ترامپ بردند، جب بوش انصراف داد

انتخابات امریکا: کلینتون و ترامپ بردند، جب بوش انصراف داد

اطلاعات روز: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین که برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال امریکا با هم حزبی‌اش برنی سندرز، سناتور کنگره این کشور رقابت می‌کند، روز شنبه در سومین انتخابات ایالتی با اختلافی اندک در نوادا پیروز شد.
به نقل از بی‌بی‌سی، همزمان در کارولینای جنوبی، دونالد ترامپ، میلیاردر جنجالی موفق شد با اختلاف زیاد دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه را شکست دهد.
روز شنبه پس از شمارش آرا اعلام شد که خانم کلینتون با ۵۲.۴ درصد توانسته برنی سندرز را شکست دهد.
آقای سندرز که در نظرسنجی‌های اولیه تنها حدود ۲۰ درصد از دموکرات‌های نوادا از او حمایت کرده بودند، توانست با پیشرفتی چشم‌گیر ۴۷.۵ درصد آرای این ایالت را به خود اختصاص دهد.
در کارولینای جنوبی هم که دونالد ترامپ، پیشتاز اردوی جمهوری‌خواهان با دو رقیب اصلی‌اش تد کروز، سناتور تگزاس و مارکو روبیو، سناتور اهل فلوریدا رقابت می‌کرد، موفق شد با اختصاص بیش از ۳۴ درصد آرا پیروز شود.
این پیروزی راه آقای ترامپ را بیش از پیش برای کسب نامزدی نهایی حزب جمهوری‎خواه هموار می‌کند. او که تنها در یک هفته گذشته با انتقادهای تندی از سوی باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مواجه شده بود، در یک سال گذشته تقریباً همیشه در صدر توجه طرفداران حزب جمهوری‌خواه بوده است.
در کارولینای جنوبی و پس از آقای ترامپ، مارکو روبیو و تد کروز هر دو با کسب کمی بیش از ۲۲ درصد آراء دوم و سوم شدند.
قرار گرفتن مارکو روبیو در رتبه دوم انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی، می‌تواند برای این سناتور جوان اهل فلوریدا، پیروزی بزرگی محسوب شود. به ویژه که با کنار کشیدن جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، آقای روبیو می‌تواند امیدوار باشد که حمایت بخشی از طرفداران او را جذب کند.
جب بوش انصراف داد
با مشخص شدن نتایج انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی، جب بوش، که هم پدرش و هم برادرش روسای جمهور امریکا بوده‌اند، از ادامه رقابت‌ها کنار کشید.
سال گذشته و در زمانی که سیاست‌مداران امریکایی یکی یکی خود را برای نامزدی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه معرفی می‌کردند، از جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، به‌عنوان امید نخست جمهوری‌خواهان یاد می‌شد. اما او در حالی کنار کشید که همین چند روز پیش، برادرش جرج دبلیو بوش، رییس جمهوری سابق، به کمک کارزار انتخاباتی‌اش آمده بود.
آقای بوش در انتخابات مقدماتی شنبه شب در کارولینای جنوبی، فقط حدود ۸ درصد آراء را کسب کرد و با اختلاف فاحش نسبت به آقایان ترامپ، روبیو و تد کروز، در رتبه چهارم قرار گرفت. بن کارسن، جراح بازنشسته هم که برای مدتی کوتاه محبوب جمهوری‌خواهان شده بود، روز شنبه در قعر جدول آراء قرار گرفت و تنها ۷ درصد آراء را به خود اختصاص داد. درصدی مشابه جان کاسیچ، دیگر جمهوری‌خواه این رقابت‌ها که در رتبه پنجم قرار گرفته است.
طی هفته آینده، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای برگزاری یک انتخابات ایالتی دیگر حاضر می‌شوند که از نظر جغرافیایی کاملاً متضاد روز شنبه است؛ یعنی جمهوری‌خواهان این بار به ایالت نوادا می‌روند و دموکرات‌ها در کارولینای جنوبی مستقر می‌شوند.
نامزدهای هر دو حزب همزمان خود را آماده «سه‌شنبه بزرگ» (اول مارچ) می‌کنند؛ روزی که طی آن دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در چند ایالت پای صندوق انتخابات مقدماتی حزب خود خواهند رفت.
انتخابات روز شنبه سومین دور از رای‌گیری‌های درون حزبی در ایالات مختلف امریکا بود.
در دور اول هیلاری کلینتون با اختلافی بسیار اندک برنی سندرز را برد، انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در آیوا به قدری شانه به شانه بود که در بعضی از حوزه‌ها تعین برنده با قرعه کشی انجام شد.
اما نتایج در ایالت آیوا برای اردوی جمهوری‌خواهان هم غیرمنتظره بود و تد کروز در آن توانست دونالد ترامپ پیشتاز را شکست دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *