عمر زاخیلوال: پاکستان برای یک میلیون افغان کارت مهاجرت می‌دهد

اطلاعات روز: سفیر افغانستان در پاکستان، حضرت عمر زاخیلوال، می‌گوید که پاکستان توافق کرده است تا برای بیش از یک میلیون افغان مهاجر در پاکستان مدرک مهاجرت بدهد.
او گفته است با استفاده از این کارت فرصت کار و تحصیل و دسترسی به خدمات صحی برای مهاجران ساده می‌شود و مهاجران از مزاحمت‌های پولیس پاکستان خلاصی می‌بایند.
آقای زاخیلوال پس از دیدار با عبدالقادر بلوچ، وزیر ایالت‌ها و مناطق مرزی پاکستان، در مصاحبه‌ای اختصاصی به بی‌بی‌سی گفته است که پاکستان هم‌چنین وعده کرده که مهلت اعتبار کارت مهاجران ثبت شده را که فرصت اندکی از آن باقیست، تمدید کند.
پیش از این برای شش ماه کارت مهاجران افغان در پاکستان تمدید شده بود اما حالا افغانستان تاکید دارد تا این کارت‌ها برای یک مدت طولانی‌تر تمدید شود.
یک میلیون مهاجر افغانستان که در پاکستان بدون کارت مهاجرت زندگی می‌کنند، حدود یک و نیم سال است که از سهولت‌های یادشده محروم اند.
سفیر افغانستان هم‌چنان گفته است که ثبت نام مهاجران و تمدید کارت‌های آن‌ها، پروژه مشترک بین حکومت‌های افغانستان، پاکستان و کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجران است.
به گفته وی، اکنون پاکستان آمادگی خود را اعلام کرده و به‌زودی وزیر مهاجرین افغانستان به پاکستان سفر خواهد کرد و روی زمان آغاز این پروژه و تطبیق آن صحبت خواهد شد.
آمار نشان می‌دهد که بیش از 3 میلیون افغان مهاجر در مناطق مختلف پاکستان زندگی می‌کنند. از این میان تنها حدود یک و نیم میلیون آن ثبت نام شده‌اند و بقیه به‌صورت غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند.