بازار پر رونق پاسپورت جعلی در آتن

قاچاق‌چیان و دلالان آن‌ها از هجوم پناه‌جویانی که در پایتخت یونان اردو زده‌اند، استفاده می‌کنند
منبع: الجزیره/ محمد عدو +
ترجمه: حمید مهدوی


میدان وکتوریا در آتن؛ یک پارک عمومی در یک محله کثیف پایتخت یونان، اندک اندک به یک اردوگاه موقت پناهندگان تبدیل می‌شود. اکثریت صدها پناه‌جویی که در این میدان برای فضای محدود رقابت می‌کنند هزاره‌ها هستند؛ اقلیت قومی‌ای که از دیرزمان بدین‌سو در افغانستان آزار و اذیت شده‌اند. تعداد اندکی از سوری‌ها، ایرانی‌ها و پاکستان‌ها نیز در میان آن‌ها اند، اما آن‌ها با موافقت ضمنی افغان‌ها این‌جا هستند؛ افغان‌هایی که قبلاً پناه‌جویانی از سومالیا، سودان و اریتره را از این‌جا وادار به فرار کرده‌اند.
مرزهایی که راه بیرون رفت از این‌جا هستند، یکی یکی بسته شده‌اند که نظر به گفته الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، این کشور را در معرض خطر تبدیل شدن به «انبار ارواح» قرار می‌دهد. میدان وکتوریا که زمانی یک منطقه مجلل آتن بود و اکنون غرق رسوایی شده است، با هجوم پناه‌جویان به دام افتاده که در آخرین شمارش تعداد آن‌ها حداقل 25 هزار تن بودند، اشباع گردیده است. خرید و فروش مواد مخدر و تن فروشی در این‌جا شایع می‌باشد. هیچ امکانات عمومی وجود ندارد و پوشک/ پمپرهای کثیف در پیاده روها، کنار سطل‌های مملو از زباله، پراکنده‌اند. کافه‌های اطراف وکتوریا پر است از قاچاق‌چیان انسان، دلالان و مذاکره‌کنندگان آن‌ها. فاجعه آشکار پناهندگان سرگردان، برای آن‌ها یک کسب و کار پر رونق است. آن‌ها به پول جمع کردن ادامه می‌دهند، در حالی که جنگ و ناکامی‌های حکومت‌ها منبع مداومی از [پناه‌جویان] بی‌خانمان و بیچاره را تضمین می‌کند.
محمد، یک مهاجر ایرانی، می‌گوید: «اگر صرف پنج دقیقه این‌جا باشید یکی نزدتان خواهد آمد و به شما پیشنهاد خواهد کرد که در بدل یک مقدار پول شما را به کشور دلخواه تان در اروپا می‌برد. من مطمئنم آن‌ها این کار را به شکل غیرقانونی انجام می‌دهند». در حالی که محدودیت‌ها در مرز شمالی هم‌چنان وجود دارد، تعداد فزاینده‌ای از پناهندگان به باندهای جنایتکار که پاسپورت جعلی می‌فروشند، رو می‌آورند. بسیاری‌ها نمی‌خواهند سفر طولانی و خطرناک از طریق زمین و دریا برای رسیدن به شمال اروپا داشته باشند.
ما، مجهز به دوربین مخفی، رفتیم تا یک قاچاق‌چی را که می‌خواست پاسپورت جعلی بفروشد، بیابیم. از طریق تماس با پناهندگان، به قاچاق‌چی‌ای از سودان شمالی رسیدیم. او را در پارک دیگری که با پناه‌جویان و مهاجران مشهور است، ملاقات کردیم. او دو قطعه پاسپورتی از من گرفت و از ما خواست منتظر تماسش باشیم. ناوقت شام با یک پاسپورت بریتانیایی برگشت و گفت که قیمت آن 350 یورو است. اما پیش از این که عکس من در آن جابه‌جا شود، قاچاق‌چی پولش را خواست. در این نقطه تصمیم گرفتیم روند را متوقف بسازیم، چون ما نمی‌خواستیم بخشی از ارتکاب یک جرم باشیم. به او گفتم: «پولت را ساعت 10 قبل از ظهر فردا می‌پردازم و پاسپورت را می‌گیرم». هرچند این قاچاق‌چی قدبلند و بی‌قرار هیچ یکی از آن‌ها را نمی‌خواست. او گفت: «باید به من چیزی بدهید، یک بیعانه.» «تا وقتی پول ندهید روی پاسپورت تان کار کرده نمی‌توانم. عکس روی آن اسکن شده است. این کار با یک چاپ‌گر لیزری انجام شده است. قسم می‌خورم این چیزی است که شما برای رفتن به لندن نیاز دارید». من مودبانه رد کردم و خواهش کردم تا صبح زود بعد دوباره ما را ملاقات کند. روز بعد زنگ زد، اما ما جواب ندادیم.
کار قاچاق در آتن کسب و کار کلان با چندین لایه است. حتا پولیس یونان اذعان می‌کند که با مبارزه دشوار علیه قاچاق‌چیان مواجه‌اند. قیمت پاسپورت‌های جعلی‌ای که آن‌ها می‌فروشند، نظر به آسان بودن و دشوار بودن جعل آن فرق می‌کند. پاسپورت اسپانیایی با قیمت 250 دالر ارزان‌ترین پاسپورت است در حالی که یک پاسپورت فرانسوی یا امریکایی 3000 دالر قیمت دارد.
پاسپورت‌های جعلی اغلب صفحاتی را شامل اند که با ویزاهای تاپه شده پر شده‌اند تا اصلی‌تر به نظر برسند. به ما گفته شده است که تعدادی از جعل کاران حتا در جعل هولوگرام، ویژگی‌ای که در بسیاری از پاسپورت‌ها وجود دارد، استاد هستند. هرکسی پول خرید پاسپورت‌های جعلی را ندارد. کسانی که قادر به خرید اسناد نیستند، مجبور اند تمام گذرگاه‌های غیررسمی به مقدونیه و فراتر از آن را پیاده بروند. هر روزه هزاران نفر در حال رفتن هستند. بسیاری از پناه‌جویان می‌گویند که امیدواری نزدیک شدن به یک زندگی جدید است که آن‌ها را وادار می‌کند به حرکت شان ادامه بدهند. گذشته‌ی آن‌ها نابود شده است – بنابراین، آن‌ها به دنبال یک آینده هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *