خبرگزاری «جهان نیوز» ترکیه به کنترل دولت در آمد

اطلاعات روز: در فاصله چند روز از کنترل دولتی بر روزنامه «زمان» ترکیه، اکنون دادگاهی در استانبول برای خبرگزاری «جهان نیوز» در این کشور نیز متولی دولتی تعیین کرد.
به نقل از رادیو زمانه و به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، مقاماتی که قرار است متولی خبرگزاری «جهان نیوز» شوند همان مقاماتی هستند که روز جمعه گذشته طی حکمی مسئولیت روزنامه «زمان» را به‌دست گرفتند.
خبرگزاری «جهان نیوز» ترکیه نیز هم‌چون روزنامه «زمان» به گروه رسانه‌ای-مطبوعاتی Feza وابسته است. این گروه به جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مخالف رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نزدیک است. فتح‌الله گولن در حال حاضر در آمریکا در تبعید به‌سر می‌برد. «زمان تو دیز»، نسخه انگلیسی روزنامه «زمان» و هم‌چنین مجله «آکسیون» و «کتاب زمان» هم به این گروه رسانه‌ای وابسته‌اند.
گروه رسانه‌ای-مطبوعاتی Feza متهم به حمایت از «سازمان تروریستی گولن» شده است که گفته می‌شود با هزاران نفر قصد نفوذ در دولت برای سرنگونی آن را دارد.
دولت ترکیه هم‌چنین طرفداران گولن را متهم به تشکیل دولت موازی متشکل از یک گروه مخفی از بوروکرات‌های ترکیه و مقامات ارشد کرده است که در نهادهای کشور، از جمله قوه قضائیه و پولیس نفوذ می‌کنند.
در چند روز گذشته اقدام دولت ترکیه علیه روزنامه «زمان» مخالفت‌هایی را در جامعه جهانی برانگیخت.
آمریکا و اروپا این اقدام را محکوم کردند و سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه از کنترل دولتی بر مطبوعات ترکیه انتقاد کرد.
با این حال احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه از این اقدام دفاع کرده و گفته است کنترل روزنامه «زمان» نه یک اقدام سیاسی که یک اقدام حقوقی است و دستگاه قضایی ترکیه نیز مستقل است.
سال گذشته روزنامه «گوگوون» که آن‌ هم به جنبش فتح‌الله گولن نزدیک بود تحت کنترل دولت قرار گرفت و از جرگه روزنامه‌های مخالف خارج شد.
در رتبه‌بندی سالانه گزارش‌گران بدون مرز از آزادی مطبوعات در جهان، ترکیه در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۴۹ قرار دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *