کشورهای اروپا می‌خواهند شمار بیشتر آوارگان را از ترکیه قبول کنند

اطلاعات روز: روزنامه آلمانی «وِلت اَم زُنتاگ» گزارش داده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهند با سرعت بخشیدن به پروسه سهمیه بندی، شمار بیشتری از آوارگان را از ترکیه قبول کنند.
به نقل از دویچه وله، این روزنامه با رجوع به سیاست‌مداران سهیم در این مذاکرات می‌نویسد که از پروسه انتخاب توسط کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان «یو ان اچ سی ار» استفاده نمی‌شود، چون این پروسه بیش از حد به طول می‌انجامد و با استفاده از آن فقط می‌توان در سال حداکثر 50 هزار آواره سوری را در ترکیه شناسایی کرد.
این در حالی است که ترکیه خواهان پذیرش شمار بسیار بیشتری از آوارگان با استفاده از پروسه سهمیه بندی شده است.
در ادامه گزارش این روزنامه آلمانی آمده است که برپایه این پروسه تسریع شده که هنوز در مرحله برنامه ریزی است، در وهله اول آوارگانی انتخاب می‌شوند که از نظر امنیتی هیچ‌گونه خطری نداشته باشند. برای اطمینان خاطر در این زمینه قرار است که تذکره‌های آن‌ها با بانک‌های اطلاعاتی سَر داده شود و افزون براین نقش مقام‌های ترکی در این پروسه انتخاب به مراتب پررنگ‌تر خواهد شد.
حکومت اسلامی و محافظه‌کار ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان در مورد سیاست آوارگان به اتحادیه اروپا پیشنهاد یک معامله را داده بود. براین اساس ترکیه تعهد می‌دهد که آوارگانی را که پس از تصویب این معامله به یونان می‌رسند، پس بگیرد. درمقابل اتحادیه اروپا باید در برابر هر سوری که توسط ترکیه پس گرفته می‌شود، یک آواره سوری را از ترکیه قبول کند.
در مقابل ترکیه خواهان تسریع مذاکرات بر سر عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، شش میلیارد یورو کمک مالی از بروکسل و عدم نیاز به ویزه برای شهروندان ترکیه در منطقه شینگِن است. در حال حاضر تقریباً 2.7 میلیون آواره در ترکیه به سر می‌برند.
روزنامه آلمانی «ولت ام زونتاگ» به نقل از سیاست‌مداران سهیم در این مذاکرات می نویسد که روز دوشنبه کارشناسان 28 کشور برای ادامه رایزنی در این باره دیدار خواهند داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *