تظاهرات گسترده علیه رییس جمهوری برزیل

تظاهرات گسترده علیه رییس جمهوری برزیل

اطلاعات روز: در برزیل صدها هزار نفر در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست‌های دیلما روسف، رییس‌جمهور این کشور دست به تظاهرات زدند.
به نقل از رادیو زمانه، در ۲۰۰ شهر بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین حدود سه میلیون نفر در این تظاهرات اعتراضی شرکت کردند و خواهان برکناری روسف شدند.
زمینه اصلی این اعتراضات گسترده رسوایی فساد مالی در شرکت دولتی نفت پتروبراس و بحران اقتصادی کنونی برزیل است.
دیلما روسف پیش از این گفته بود که قصد کناره‌گیری از قدرت را ندارد.
در حال حاضر، دادگاه عالی انتخابات در حال بررسی چگونگی تأمین مالی مبارزات انتخاباتی روسف است. نتیجه این بررسی‌ها می‌تواند اعتبار انتخابات سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) را زیر سوال برده و منجر به تکرار آن شود.
دیلما روسف، رییس حزب کارگر برزیل در انتخابات ریاست جمهوری پاییز ۲۰۱۴ برای بار دوم به ریاست جمهوری برزیل رسید.
حزب کارگر از ۱۲ سال پیش تاکنون قدرت را در برزیل در دست دارد. دیلما روسف در سال ۲۰۱۱ قدرت را از لوئیس ایناسیو لولا دسیلوا تحویل گرفت و ابتدا موفق شد با اصلاحات اجتماعی و رشد اقتصادی به‌عنوان یک سیاست‌مدار موفق جلوه کند.
روز جمعه ۴ مارچ لولا دا سیلوا در پیوند با تحقیقات درباره پرونده فساد مالی شرکت نفتی پتروبراس در خانه‌اش بازداشت شد. دیلما روسف از بازداشت چند ساعته و نحوه برخورد پولیس با لولا دا سیلوا انتقاد کرد.
به‌گفته دادستانی بزریل رییس‌جمهور پیشین از فساد مالی این شرکت که معادل هشت میلیون دالر بوده، استفاده کلانی برده است.
از سال ۲۰۱۴ برزیل در شوک رسوایی مالی شرکت پتروبراس قرار دارد. چندین نفر از مسئولان و کارمندان این شرکت به جرم رشوه‌خواری و فساد مالی به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند و بازداشت و محاکمه افراد دیگری نیز در جریان است.
در میان این رسوایی‌ها روشن شده است که شرکت پتروبراس از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ با قراردادهای کلانی که می‌بست به احزاب سیاسی مبالغی را می‌پرداخت، به‌ویژه به حزب کارگر حاکم متعلق به رییس‌جمهور دیلما روسف.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *