روسیه با تحریم موشکی ایران مخالفت کرد

روسیه با تحریم موشکی ایران مخالفت کرد

اطلاعات روز: همزمان با تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره آزمایش‌های موشکی ایران، روسیه اعلام کرد که مخالف وضع تحریم‌ علیه ایران است.
به نقل از بی‌بی‌سی، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد که روز دوشنبه (24 حوت) در جلسه شورای امنیت شرکت داشت، گفت که آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطع‌نامه شورای امنیت که در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران صادر شده، نیست.
مخالفت روسیه به‌عنوان عضو دایم و دارای حق وتوی شورای امنیت به این معنا است که تحریمی علیه ایران وضع نخواهد شد.
با وجود این سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، آزمایش‌های موشکی ایران را «تحریک آمیز و مخرب» خواند و گفت که با وجود مخالفت روسیه، ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا اقدامی عیله ایران در شورای امنیت صورت بگیرد.
متیو رایکرافت، نماینده بریتانیا هم گفت: «قضاوت ما این است که ایران آشکارا به قطع‌نامه ۲۲۳۱ بی‌اعتنایی می‌کند.»
شورای امنیت در این قطع‌نامه که یک هفته بعد از اعلام توافق هسته‌ای در اواسط تابستان ۲۰۱۵ به تصویب رسید، از ایران خواست که از ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک «که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند» خودداری کند. اما این بند از قطع‌نامه مجازاتی برای ایران در صورت عمل نکردن به آن در نظر نگرفته است. توافق جامع هسته‌ای هم درباره فعالیت‌های موشکی ایران سکوت کرده است.
ایران همواره گفته است که توسعه توان دفاعی خود را متوقف نمی‌کند و تأکید کرده که آزمایش‌های موشکی مغایر قطع‌نامه شورای امنیت نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *