اوباما: «دیوانه‌های دولت اسلامی نباید به مواد هسته‌یی دست یابند»

اطلاعات روز: باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده امریکا در نشست سران در واشنگتن از یک «تروریسم هسته‌یی» هشدار داده و از جامعه‌ی جهانی خواست که هرچه زودتر تلاش‌های بیشتر مشترک در راه تأمین دستگاه‌های اتمی به خرج دهند.
به نقل از دویچه وله، رؤسای دولت‌ها و حکومت‌های حدود ۵۰ کشور در نشست شان در واشنگتن از پیشرفت‌های جهانی در امن ساختن مواد هسته‌یی خبر دادند، اما همزمان، از تهدیدهای جدی از سوی تندروان، اظهار نگرانی کردند. آن‌ها هشدار دادند که گروه‌های تروریستی، مانند داعش و یا القاعده هرگز نباید به سلاح اتمی و یا حتا یک «بمب کثیف» رادیواکتیفی دسترسی پیدا کنند.
بارک اوباما، میزبان این نشست، گفت: «جای شک نیست که اگر این دیوانه‌های دولت اسلامی این مواد را به‌دست بیاورند، تا حد ممکن انسان‌ها را خواهند کشت». اوباما افزود: «حتا کوچک‌ترین مقدار پلوتونیم می‌تواند صدها هزار انسان را بکشد. چنین چیزی جهان ما را تغییر خواهد داد.»
آقای اوبا هم‌چنان خواستار یک اقدام مشترک بین‌المللی برای حفاظت از ذخایر مواد هسته‌یی شد. او گفت: «هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند از عهده‌ی این مشکل برآید.» اوباما افزود که خطر تروریسم هسته‌یی هنوز هم وجود دارد و افزایش می‌یابد.
پس از حملات تروریستی در بروکسل، پایتخت بلژیک خطر افتادن مواد ویران‌گر اتمی در دست تروریست‌ها و یا دولت‌های شریر از موضوعات مرکزی این نشست سران قرار گرفت.
اوباما در آغاز این نشست مشورتی خواستار تمرکز بیشتر بر «فعال‌ترین شبکه تروریستی حال حاضر»، یعنی «دولت اسلامی داعش» شد. او به طور مشخص تأکید کرد که از سفر کردن جنگ‌جویان این گروه باید جلوگیری صورت بگیرد.
از سوی هم چین در حاشیه‌ی این نشست اعلام کرد که مشترکاً با ایالات متحده‌ی امریکا جست‌وجوی مواد اتمی را در مرزهای این کشور تقویت می‌بخشد. لی وی، معاون رییس گمرکات چین، در واشنگتن گفت که این دو کشور از سال‌ها به این‌سو برای جلوگیری از «تروریسم هسته‌یی» و «استفاده غیر قانونی از مواد هسته‌یی و رادیو اکتیفی» همکاری نزدیک دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *