آذربایجان در قره‌باغ آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کرد

اطلاعات روز: ادامه درگیری‌ها در صبح یک‌شنبه بین نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودخوانده ناگورنو قره‌باغ ده‌ها کشته بر جای گذاشت. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در قره‌باغ برای نشان دادن حسن نیت، آتش‌بسی یک جانبه را به اجرا خواهد گذاشت.
به نقل از رادیو زمانه و به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش ناگورنو قره‌باغ می‌گوید که نیروهای آذربایجان ساعت شش صبح یک‌شنبه به وقت محلی به سوی آن‌ها حمله جدیدی آغاز کردند. اما وزارت دفاع آذربایجان می‌گوید که تصمیم دارد به شرطی که مورد حمله قرار نگیرد آتش‌بس اعلام کند.
ارتش ناگورنو قره‌باغ با انتشار اطلاعیه‌ای می‌گوید که نظامیان آذربایجان با پرتاب راکت و استفاده از موترهای زرهی به حملات خود ادامه داده‌اند.
همزمان سرژ سرکسیان، رییس جمهوری ارمنستان نبرد اخیر را بزرگ‌ترین مخاصمه از زمان اتمام جنگ در سال ۱۹۹۴ دانسته است.
آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره‌باغ با یکدیگر وارد جنگ شدند. درگیری اساسی جنگ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در زمستان سال ۱۹۹۱ آغاز شد. در نتیجه جنگ قره‌باغ بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شدند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر در نواحی مورد مناقشه، آواره و مجبور به جلای وطن شدند.
هر یک از طرفین، طرف دیگر را به نقض تفاهم‌نامه آتش‌بس سال ۱۹۹۴ متهم می‌کنند.
بر اساس اخباری که هر یک از دو طرف درگیر، ارمنستان و آذربایجان، اعلام کرده‌اند در جریان درگیری‌های شنبه دست‌کم ۳۰ تن کشته شدند. مقامات هر یک از دو کشور، طرف دیگر را آغازگر این درگیری می‌دانند.
پولاد بلبل‌اوغلو، سفیر جمهوری آذربایجان در مسکو می‌گوید که کشورش حاضر است «برای دست‌یابی به راه حل صلح‌آمیز» با مقامات ارمنستان وارد گفت‌وگو شود، به این شرط که ارمنستان نظامیان خود را از قره‌باغ بیرون بکشد.
مقامات جمهوری آذربایجان می‌گویند که مسکو از اقدامات باکو حمایت می‌کند.
هم‌چنین وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که تا کنون نزدیک ۱۳۷ بار مواضع نیروهای ارمنی را بمباران کرده‌اند.
ایران خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره‌باغ شده است. حسین جابری انصاری، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است که ایران به شدت نگران تشدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان است.
بان‌ کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای در سایت سازمان ملل متحد از طرفین درگیر خواست تا فوراً به درگیری‌ها پایان دهند.
حمایت ترکیه از آذربایجان
رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه که برای دیدار با مقامات آمریکایی به ایالات متحده سفر کرده است، در دومین روز درگیری‌های قره‌باغ به خبرنگاران جمهوری آذربایجان گفته است که کشورش تا پایان از جمهوری آذربایجان پشتیبانی خواهد کرد.
ترکیه همواره بر سر مسئله قره‌باغ از جمهوری آذربایجان حمایت کرده است و حمایت ارمنستان از جمهوری خودخوانده قره‌باغ را «اشغال‌گری ارمنستان» می‌خواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *