????????????????????????????????????

داوطلبان واجد شرایط برای خرید نوی کابل بانک اعلام گردید

اطلاعات روز: وزارت مالیه کشور دو شرکت داوطلب واجد شرایط برای خرید نوی کابل بانک را معرفی کرد. یکی از این دو شرکت افغانی و دیگری یک شرکت پاکستانی است.
محمد آقا کوهستانی، رییس عمومی خزاین وزارت مالیه در یک کنفرانس خبری بعد از ظهر امروز به خبرنگاران گفت که کمپنی «JSC» و بانک تجارتی مسلم (Muslim Commercial Bank) توانسته‌اند تا طبق شرایط دولت افغانستان اسنادهای شان را ارائه کنند.
وی افزود که 20 میلیون دالر ضمانت بانکی، جواز شرکت، امکانات مالی و تخنیکی از جمله شرایط عمده دولت افغانستان در این داوطلبی می‌باشد.
شرکت JSC یک شرکت افغانی است که توانسته در عوض 20 میلیون دالر 168.4 میلیون دالر ضمانت بانکی ارائه کند و وعده سپرده است که تا یک میلیارد دالر را در صورت خرید نوی کابل بانک، در این بانک سرمایه‌گذاری کند.
بانک تجارتی مسلم یک بانک پاکستانی است که ضمانت بانکی و جواز شرکت را ارائه کرده و توانسته شرایط داوطلبی را تکمیل کند.
به نقل از طلوع نیوز (تاریخ 26 حوت 1393)، این بانک درحالی واجد شرایط داوطلبی شناخته می‌شود که امیرخان یار، رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان در انتقاد از فروش نوی کابل بانک به بانک تجارتی مسلم، گفته بود که «فروش نوی کابل بانک به بانک پاکستانی خلاف قانون بانکداری است و حکومت باید در این قسمت عجولانه رفتار نکند در غیر آن مجلس نمایندگان در این عرصه اقدام خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که منافع کشور با خطر روبه‌رو شود.»
این درحالی است که معاش عده‌ی زیادی از کارمندان نهادهای دولتی از طریق نوی کابل بانک پرداخت می‌شود.
رییس عمومی خزاین وزارت مالیه افزود که شرکت‌های دیگر نیز در این داوطلبی شرکت کرده بودند اما واجد شرایط شناخته نشدند. هم‌چنان شرکت‌هایی که با کابل بانک سابق ارتباط داشتند نیز نمی‌توانستند در این داوطلبی شرکت کنند.
آقای کوهستانی گفت برای دو شرکت واجد شرایط چهار ماه وقت داده می‌شود تا تیم‌های تخنیکی شان را روان و بعد از ارزیابی پیشنهاد شان را ارائه کنند.
رییس خزاین وزارت مالیه افزود که پس از آن ما بخش‌های تخنیکی کار خود را می‌کنیم و سپس کابینه افغانستان تصمیم می‌گیرد که بانک را بفروشند یا نفروشند.
آقای کوهستانی گفت این بانک در سال 2014 هفت میلیون دالر ضرر داشت و در سال 2015 این بانک در حدود 5 تا 6 لک دالر ضرر داشته است و این بانک می‌تواند تا چند ماه دیگر این ضرر را جبران کند و هیچ ضرری دیگر نداشته باشد.
پس از آن‌که کابل بانک ورشکست شد، بانک مرکزی مدیریت این بانک را به عهده گرفت و نام آن را به نوی کابل بانک تغییر داد.