مصارف نظامی در سطح جهان افزایش یافته است

اطلاعات روز: براساس یک گزارش تازه، امریکا و چین مانند گذشته در صدر مصرف‌کنندگان نظامی قرار دارند، اما عربستان سعودی از روسیه پیشی گرفته است. طبق این گزارش پایین آمدن قیمت نفت و بحران‌های اقتصادی «گرایش‌های متناقضی» به‌وجود آورده است.
به‌نقل از دویچه‌وله، انستیتوت تحقیقات صلح استاکهولم (سیپری) روز سه‌شنبه در گزارش تازه‌ی خود گفت که مصارف نظامی در سطح جهان در سال 2015 یک درصد افزایش یافته است که نخستین افزایش بعد از سال 2011 میلادی است.
در گزارش این انستیتوت آمده است که کاهش قیمت نفت و دشواری‌های اقتصادی چندین کشور را مجبور به کاهش دادن چشمگیر مصارف نظامی کرده است.
سام پیرلو فریدم، رییس بخش مصارف نظامی در این انستیتوت گفته است: «از یک جانب، روند مصارف نظامی بازتاب‌دهنده‌ی تنش‌های رو به‌افزایش در بسیاری مناطق جهان است؛ از جانب دیگر نشان‌دهنده‌ی توقف واضح مصارف نظامی ناشی از درآمد نفتی در یک دهه‌ی گذشته است.» او افزوده: «وضعیت ناآرام اقتصادی و سیاسی تصویر نامطمئنی از سال پیشِ رو ارائه می‌کند.»
در حالی‌که ایالات متحده‌ی امریکا و چین به‌ترتیب با 596 میلیارد دالر و 215 میلیارد دالر در صدر مصرف‌کنندگان نظامی قرار دارند، عربستان سعودی از روسیه پیشی گرفته و جایگاه سوم را به‌خود اختصاص داده است. دلیل احتمالی پیشی گرفتن عربستان از روسیه در مصارف نظامی، منازعه‌ی یمن و کاهش ارزش روبل، واحد پولی روسیه، عنوان شده است.
در گزارش آمده است که در عین زمان، مصارف نظامی در اروپا 1.7 درصد افزایش یافته است و کشورهای شرق اروپا در واکنش به منازعه‌ی اوکراین به‌طور چشمگیری در تلاش افزایش هزینه‌های نظامی‌شان‌اند.
آلمان در مصارف نظامی یک درجه عقب رفته و در جایگاه نهم قرار گرفته است. در گزارش سیپری آمده است که سه مصرف کننده‌ی اصلی نظامی در اروپا بریتانیا، فرانسه و آلمان، قول افزایش مخارج نظامی در سال‌های آینده را داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *