مجلس به نامزدان وزارت داخله و دادستانی کل رأی اعتماد داد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان امروز شنبه برای تاج‌محمد جاهد، نامزدوزیر وزارت امور داخله و محمد فریدحمیدی، نامزد دادستانی کل کشور صندوق رأی‌دهی گذاشت که آقایان جاهد و حمیدی توانستند آرای تأیید نمایندگان را برای احراز این کرسی‌ها کسب کنند.
جنرال تاج‌محمد جاهد با کسب 190رأی تأیید از سوی نمایندگان مجلس وزیر امور داخله انتخاب شد. همچنان 20 رأی رد، 7 رأی باطل و 9 رأی سفید نیز برای آقای جاهد در صندوق انداخته شده بود.
محمد فریدحمیدی نیز با کسب 200 رأی تأیید از سوی مجلس به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شد. 19 رأی رد و شش رأی باطل و سفید نیز برای آقای حمیدی در صندوق انداخته شده بود.
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری روز دوشنبه (16) حمل نامزدان وزارت داخله، دادستانی کل و یک عضو دادگاه عالی را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد.
اما طبق اجندای مجلس برای نامزدان وزارت داخله و دادستانی کل انتخابات برگزار شد و قرار شد که در روزهای آینده نمایندگان برای یک عضو دادگاه عالی رأی دهند.
در نشست امروز مجلس قبل از آغاز رأی‌گیری تاج‌محمد جاهد و فریدحمیدی برنامه‌های خود را نیز برای نمایندگان ارائه کردند.
جاهد: روزهای سخت را پشت سر می‌گذاریم
تاج‌محمد جاهد پیش از این به‌عنوان فرمانده قول اردوی 209 شاهین و دیگر بخش‌‌های نظامی ایفای وظیفه کرده است. پیش از احراز پست وزارت داخله فرمانده قول اردوی 207 ظفر بود.
آقای جاهد با ارائه‌ی برنامه‌هایش گفت که با حضور تروریسم بین‎المللی در افغانستان روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم. جاهد سال روان را نیز سال دشوار و پرچالش برای مردم و نیروهای امنیتی کشور خواند و گفت اطمینان می‌دهم که امنیت جان و مال مردم را تأمین می‌کنم.
وزیر امور داخله افزود که حفظ دست‌آوردهای سال‌های گذشته در اولویت کاری‌اش قرار دارد.
جاهد همچنان گفت که طرفدار کار تیمی و گروهی در اداره می‌باشم، چون شریک‌سازی مسئولان و اعضای اداره در تصمیم‌گیری‌ها و اقدام‌های مدیریتی می‌تواند احساس مسئولیت‌پذیری مشترک را نسبت به اداره به‌وجود بیاورد.
از سوی هم آقای جاهد در مورد صلح گفت، صلح نیاز ملی ماست و از صلحی که در آن دست‌آوردهای گذشته حفظ شود پشتی‌بانی می‌کنم اما افرادی که از صلح سرباز می‌زنند و به جنگ رو می‌آورند با تمام قدرت علیه آن‌ها مبارزه خواهیم کرد.
او همچنان وعده داد که پولیس محلی را دوباره ارزیابی کرده و مشکلات و چالش‌های موجود فرا راه آن‌ها را رفع خواد کرد. جاهد نقش پولیس محلی را مهم خوانده و گفت که ازدیاد پولیس محلی مطابق ضرورت در دستور کاری‎اش است.
وزیر امور داخله گفت که تجهیزات و پرسونل پولیس ملی باید در ولسوالی‌ها و ولایت‌ها ارزیابی دقیق شود و روی سطح دانش و مسلک پولیس ملی، ارتقای ظرفیت آن‌ها در بخش‌های مختلف تمرکز صورت گیرد.
فرید حمیدی: نخست فساد در دادستانی کل از بین برده شود
آقای حمیدی در بخش حقوق جزا و رشته‌ی اداره دو مدرک ماستری دارد. او ضمن ارائه‌ی برنامه‌هایش گفت که اداره‌ی دادستانی کل یکی از ادارات مهم برای تأمین قانون و عدالت است و برای مبارزه با فساد باید اول فساد در این اداره از بین برده شود.
او برای تأمین قانون و عدالت اداره‌ی سالم و کارا و مبارزه با فساد را اصل اول خواند و گفت که مبارزه با فساد برای دادستانی کل مهم است. او افزود که در امر مبارزه با فساد نخست باید فساد از اداره دادستانی کل از بین برده شود تا بتوانیم بعداً قانون و پالیسی‌های دولت را برای مبارزه با فساد انجام دهیم.
آقای حمیدی همچنان گفت اعتماد مردم نسبت به سیاسی برخورد کردن دادستانی کل به شدت پاین آمده است. به‌گفته‌ی او، یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که اداره‌ی دادستانی کل باید حاکمیت قانون را بدون درنظرداشت دشمنی و دوستی با کسی تطبیق کند.
پس از انتخاب این دو مقام دولتی، در حال حاضر وزارت دفاع، ریاست عمومی امنیت ملی و ریاست هلال‌احمر از سوی سرپرست‌ها اداره می‌شوند. عبدالرؤوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که با معرفی کردن سه نامزد در سه پست دیگر به مسأله‌ی سرپرستی در ادرات دولتی پایان دهد.