رییس‌جمهور غنی در نشست جهانی مبارزه با فساد: فساد باعث خشونت سیاسی می‌شود

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در نشست جهانی مبارزه با فساد در لندن گفته است که فساد باعث خشونت سیاسی می‌شود و ما باید این مشکل را شناسایی کنیم.
نشست جهانی مبارزه با فساد که سران شماری از کشورهای دیگر نیز در آن حضور داشتند روز پنج‌شنبه در لندن برگزار شد و حواشی‌یی را نیز در بر داشت.
در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که آقای غنی با اشاره به روند مبارزه با فساد اداری؛ شامل تحقیقات پولیس، پیگیری عدلی و قضایی و محکوم کردن عناصر آغشته به فساد گفته است که مردم در تمام کشور‌های رو به انکشاف از فساد خسته شده‌اند و مبارزه با این پدیده از خواست‌های اولیه‌ی آن‌ها است.
غنی در مورد پیگیری عدلی فساد گفته است: «باید در این زمینه شواهد معتبر وجود داشته باشد زیرا در بسیاری موارد صادق‌ترین افراد، متهم به فساد می‌شوند چون که در بیشتر موارد قواعد بازی به نفع افراد پرنفوذ می‌باشد.»
رییس‎جمهور روی مالکیت ملی تاکید کرده و افزوده: «باید مشکلات موجود را نام ببریم، اعتراف کنیم و پلان کاری طرح کنیم که براساس خواست مردم استوار بوده، قابل تطبیق، واقع‌بینانه و معتبر باشد.»
به گفته‌ی او، در نبود مالکیت ملی در زمینه‌ی مبارزه با فساد اداری به جایی نمی‌رسیم.
غنی در این نشست روی همکاری بیشتر بین‌المللی در زمینه‌ی مبارزه با فساد اداری تاکید کرده و گفته است که «مبارزه روشی باشد که بعد از انتخابات و یا تغییرات از توجه بیفتد.»
فساد در افغانستان یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در 14 سال گذشته بوده و حکومت وحدت ملی که مبارزه با فساد اداری از جدی‌ترین شعارهای‌اش بود، تاکنون در این امر موفق نبوده است.
در رتبه‌بندی سازمان شفافیت بین‌الملل، افغانستان در چندین سال پیاپی در جمع سه فاسدترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد.
حواشی نشست جهانی مبارزه با فساد برای رییس‌جمهور غنی
اشتراک رییس‌جمهور کشور در این نشست جهانی با حواشی جالب همراه بود. دو روز پیش از برگزاری این نشست، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با الیزابت دوم ملکه‌ی این کشور، دولت افغانستان را به‌صورت «شگفت‌انگیز» فاسد خوانده بود.
همزمان با برگزاری این نشست صدها تن از شهروندان افغانستان مقیم لندن در برابر فیصله‌ی کابینه‌ی حکومت وحدت ملی مبنی بر تغییر مسیر پروژه‌ی لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان به سالنگ اعتراض کردند.
معترضان در لندن از«جنبش روشنایی» حمایت کرده و در شعارهای‌شان از رییس‌جمهور غنی خواستند که فیصله‌ی اخیر کابینه را لغو کرده و این پروژه را از مسیری که در ماسترپلان برق افغانستان آمده اجرا کند.
معترضان از اشرف‌غنی خواستند که «دروغ گفتن» به جهان را بس کند و به سیاست‎های «تبعیض آمیز» در افغانستان پایان بخشد.
حواشی این نشست تنها این نبود، چند تن از معترضان که در نشست حضور یافته بودند، هنگام سخنرانی آقای غنی اعتراض کرده و خطاب به او گفتند که «جناب رییس‌جمهور! تو دروغ می‌گویی، به مردم افغانستان و جهان دروغ می‌گویی. …»
پس از اعتراض‌ها، محافظان رییس‌جمهور آنان را از سالن کنفرانس خارج کردند و یکی از آن‌ها از سوی محافظان آقای غنی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
تغییر مسیر این لین برق از بامیان به سالنگ در این روزها اعترضات گسترده‌ی مردم را به همراه داشته است. تاکنون در ولایت‌های کابل، بامیان، هرات، دایکندی، غور و غزنی مردم اعتراض کرده و خواستار لغو فیصله‌ی کابینه و عبور این لین برق از مسیر بامیان شده‌اند.
رییس‌جمهور غنی در آخرین واکنش‌اش به این اعتراض‌ها طرح یک کمیسیون ملی را ریخت تا این موضوع را به بررسی بگیرد. «جنبش روشنایی» اما طرح ایجاد این کمیسیون را یک «توطئه» خوانده و نسبت به کار آن تردید دارند.