وزیر شهرسازی: سه شرکت بزرگ خارجی علاقه‌مند کار در بخش ساختمان‌سازی در کشوراند

اطلاعات روز: سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی در نشست شورای عالی اقتصادی ضمن ارائه‌ی گزارش این وزارت در مورد سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی صنعت ساختمان‌سازی پیش‌ساخت در کشور گفته است که سه شرکت بین‌المللی علاقه‌مند کار در بخش ساختمان‌سازی پیش‌ساخت تشخیص شده است.
آقای نادری افزوده که این سه شرکت از جمله شرکت‌های بزرگ دنیا است که در کشورهای مختلف در زمینه‌ی صنعت ساختمان‌سازی سرمایه‌گذاری و کار کرده که از سوی وزارت شهرسازی کیفیت کار این شرکت‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری روز یک‌شنبه با نشر خبرنامه‌یی گفته است که نشست شورای عالی اقتصادی روز شنبه تحت ریاست رییس‌جمهور غنی در ارگ برگزار شد.
آقای نادری همچنان گفته است که این سه شرکت‌ براساس چارچوبی کار خواهند کرد که با معیارهای روز برابر باشد.
به گفته‌ی نادری، معیارهایی همانند سازگاری کار با محیط زیست، مقاوت در برابر زلزله، قیمت و کیفیت مناسب، سرعت و انتقال نصب تجهیزات فابریکه، سرعت کار ساختمان، ظرفیت تولید و ایجاد شغل از جمله پیشنهادهایی‌اند، که شرکت‌های مذکور باید در نظر بگیرند.
نادری افزوده که صنعت ساختمان‌سازی پیش‌ساخت در افغانستان جدید است و انتقال این صنعت به افغانستان نیز از اهمیت خاص برخوردار می‌باشد.
رییس‌جمهور در این نشست گفته است که صنعت ساختمان‌سازی پیش‌ساخت باید تقویت شود تا تصدی ساختمان‌سازی افغانستان روی پای خود بایستد.
آقای غنی آمادگی شرکت‌های ساختمان‌سازی جهت سرمایه‎گذاری در افغانستان را برای رشد این صنعت نوید‌بخش خوانده و گفته در ولسوالی‌ها و ولایات کشور هنوز نیاز به ساختمان‌های اداری و آموزشی می‌باشد، که از طریق صنعت ساختمان‌سازی پیش‌ساخت این مشکل حل خواهد شد.
غنی یادآوری کرده که در قراردادهای ساختمان‌سازی پیش‌ساخت موضوع قیمت و زمان نهایت مهم می‌باشد و باید روی معیارهای واضح آن بحث بیشتر صورت گیرد.
او به مسؤلان وزارت شهرسازی هدایت داده که در هماهنگی با گروپ کاری متخصص، با این سه شرکت‌ وارد بحث شوند و گزارش آن‌را به شورای عالی اقتصادی ارائه کنند.