برنامه‌ی والی پیشین غزنی برای ربودن یک سخنگوی داعش از بند امنیت ملی

روزنامه اطلاعات روز به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد، موسی خان اکبرزاده والی پیشین غزنی در زمان ولایت‌اش تلاش کرده است تا با سازماندهی یک حمله‌ی مسلحانه عبدالقادر واحدی سخنگوی خود خوانده گروه داعش را از بند امنیت ملی برباید.
افراد موسی خان اکبرزاده والی پیشین غزنی در نظر داشته است که به بهانه‌ی مریضی از مسیر محبس ولایت غزنی الی شفاخانه ملکی این ولایت بر موتر حامل عبدالقادر واحدی حمله کرده و او را از دست افراد امنیت ملی اختطاف کنند.
قوماندانی امنیه غزنی در مکتوبی با شماره 16256 مورخ 22/12/1393 از پلان آقای اکبرزاده به مدیریت امنیت غزنی اطلاع داده است. در این مکتوب آمده:” اطلاع واصله از یک منبع رسمی حاکیست که اسامی عبدالقادر واحدی ولد عبدالجلال، باشنده اصلی فریدالدین خیل ولسوالی اندر ولایت غزنی که سخنگوی داعش می‌باشد، از طرف ریاست سارنوالی امنیت ملی محکمه اول و دوم مدت … سال قید را برایش فیصله نموده است. افراد والی ولایت غزنی پلان دارد که به بهانه‌ی مریضی از مسیر محبس ولایت غزنی الی شفاخانه ملکی ولایت حمله نمایند و عبدالقادر نام را اختطاف نمایند”.
در این مکتوب نام و امضا زرور زاهد قوماندان پیشین امنیه‌ی غزنی درج می‌باشد و کاپی‌های آن به مدیریت جنایی، آمریت اوپراسیون، مدیریت ضد تروریزم و مدیریت محبس ولایت غزنی ارسال گردیده است.
در مکتوب قوماندانی امنیه غزنی، از عبدالقادر واحدی به عنوان “سخنگوی داعش” نام برده شده و تصریح گردیده که او “مشاور سابق موسی خان اکبرزاده” نیز بوده است.
اما موسی خان اکبرزاده والی پیشین غزنی در تماس تیلفونی صحت این اسناد را رد کرد و گفت که پخش و نشر این اسناد از سوی “مخالفین” وی به هدف تضعیف او صورت گرفته است. او گفت:” بعضی‌ها در ولایت غزنی با من مخالفت دارند، برای اینکه من را صدمه بزنند، این اسناد را جعل کرده اند”.
این درحالی است که که عبدالقادر واحدی در اعترافات خود گفته است که وی در سال 1391 مشاور افتخاری موسی خان اکبرزاده بوده و بدون معاش کار کرده است.
اسناد موجود نشان می‌دهند که موسی خان اکبرزاده درسال 1391 عبدالقادر واحدی را به عنوان “مشاور ساختمانی” اش رسماً استخدام می‌کند و او را در یک نامه‌ی رسمی به مدیریت ترانسپورت ولایت غزنی به عنوان انجنیر معرفی کرده و مسئول قراردادهای پروژه‌ی میدان هوایی جاغوری تعیین می‌کند.
براساس اسناد موجود، موسی خان اکبرزاده و عبدالقادر واحدی در بدل دادن پروژه‌ها به شرکت‌های ساختمانی، از آنان مبالغ هنگفتی را به عنوان ضمانت می‌گرفتند.
والی پیشین غزنی در مکتوبی به مدیر ترانسپورت غزنی نگاشته است که:” پول تضمین نقدی شرکت‌های بولان بابا مبلغ 140 هزار دالر امریکایی، از شرکت یحی یوسفی مبلغ 70 هزار دالر امریکایی، از شرکت ساحل باختر مبلغ 30 هزار دالر امریکایی، از شرکت اخترگل احمدزی مبلغ 40 هزار دالر امریکایی، از شرکت یاسین هزاره مبلغ 40 هزار دالر امریکایی و نیز برای مصارفات امنیتی این پروژه مبلغ 90 هزار دالر امریکایی که مجموعاً 410 هزار دالر امریکایی می‌شود، برای قرارداد بخش‌های ترمینل، هموار کاری و قیر ریزی و احاطه میدان هوایی جاغوری به ضمانت واحدی از شرکت‌های متذکره تسلیم شود”.

از فعالیت در گروه طالبان تا سخنگویی داعش

عبدالقادر واحدی از ولسوالی اندر ولایت غزنی می‌باشد. براساس اعترافات خودش که به امنیت ملی داشته است، در زمان رژیم طالبان او در پست‌های بلند در سازمان استخبارات طالبان کار کرده است. وی قبل از تسلط طالبان بر کابل، چندین مرتبه در نقش مسئول مذاکرات تبادله زندانیان طالبان با ائتلاف شمال و احمدشاه مسعود کار کرده است.
بعد از سقوط کابل به دست طالبان، به فرمان ملا عمر، رهبر سابق گروه طالبان به حیث رئیس ریاست پنجم دستگاه استخبارات این گروه تعیین شد. بعداً از سوی افراد ملا ربانی، رئیس شورای وزیران طالبان، به اتهام توطئه علیه ملا عمر زندانی گردید و سپس دوباره رها شد. وی بار دیگر به فرمان ملا عمر به عنوان رئیس ریاست چهارم دستگاه استخبارات طالبان گماشته شده بود.
بعد از سقوط طالبان مدتی را در پشاور پاکستان در کمپ مربوط به عبدالرب رسول سیاف، سپری کرده و در اعترافات اش به امنیت ملی گفته است که در پشاور آقای سیاف به وی خانه، امکانات مالی و پول فراهم کرده است.
سپس در سال 1387 به افغانستان آمده و ابتدا در ساحه پلان سوم شهر غزنی مکتبی را بنام آکسفورد ایجاد کرده و در سال 1391 از سوی موسی خان اکبرزاده به عنوان مشاور امور ساختمانی گماشته شده است.
آقای واحدی افزوده که در کویته پاکستان با افراد گروه داعش در افغانستان معرفی شده و سپس مسئولیت سخنگویی این گروه را در خراسان (افغانستان، پاکستان و منطقه‌ی سنی نشین ایران) به عهده گرفته است.
او چندین بار در نقش سخنگوی داعش در خراسان عمل کرده است. این عضو داعش در اعترافات اش گفته است که وی با شورای کویته و نیز کمیته نظامی طالبان ارتباط داشته و دوبار زمینه‌ی ملاقات موسی خان اکبرزاده را با نمایندگان طالبان در امارات متحده عربی فراهم کرده است.
در اعترافات وی آمده است که وی ابوقاسم خراسانی و ابوجبار خراسانی از رهبران گروه داعش در منطقه‌ی “خراسان” را ملاقات کرده و با آنان در ارتباط بوده است.
وی گفته است که در این زمان خانواده‌ی خود را به امارات متحده عربی انتقال داده و خودش در افغانستان فعالیت داشته است. عبدالقادر واحدی بارها تحت عنوان سخنگوی داعش تماس‌هایی با رسانه‌ها داشته و علیه دولت افغانستان و پاکستان اعلام جهاد کرده است.