مشاور والی غزنی، سخنگوی داعش در افغانستان بوده است

اطلاعات روز: عبدالقادر واحدی، مشهور به ابوابراهیم خراسانی، مشاور قبلی والی غزنی، به عنوان سخنگوی گروه داعش در کشور فعالیت داشته است. این فرد حدود دو ماه پیش از سوی مأموران امنیت ملی از کابل بازاشت شده و در تحقیقات خود اعتراف کرده که سخنگوی داعش در کشور بوده است.

خراسانی قبل از این توسط موسی خان اکبرزاده، سرپرست ولایت غزنی به عنوان ناظر تطبیق پروژه‌های این ولایت استخدام شده است. این نخستین بار است که مشاور والی یک ولایت به عنوان عضو فعال داعش در کشور شناخته می‌شود. در همین حال، سرپرست ولایت غزنی پیوند خراسانی با داعش را رد کرده است.

او هم‌چنان گفته است که خراسانی هیچ‌گونه وظیفه‌ی رسمی را در غزنی به عهده نداشته است. به نقل از طلوع‌نیوز، خراسانی (سخنگوی داعش در کشور) در تحقیقات خود اظهار داشته که پیش از این مشاور والی غزنی بوده و به دستور وی، به بهانه‌ی گفت‌وگو‌های صلح وارد کابل شده است.

به گفته‌ی خراسانی، هنگام ورود به کابل‌ برای گفت‌وگوهای صلح، از سوی مأموران امنیت ملی بازداشت شده است. این مرد در زمان حاکمیت طالبان اداره‌ی ریاست پنج امنیت ملی را نیز بر عهده داشته است. خراسانی می‌گوید، با والی غزنی در پروژه‌ها شریک بوده و از هر پروژه بیست درصد سود به دست آورده است.

او به اتهام همکاری با داعش به 15 سال زندان محکوم شده است. گفتنی است که به تاریخ 7 جدی سال 1392 برخی از اعضای مجلس گفتند، چهار واسکت انتحاری از خانه‌ی والی غزنی یافت شده‌اند. آنان هشدار داده بودند، اگر به این موضوع رسیدگی نشود، دامنه‌ی چنین فعالیت‌ها در کشور افزایش می‌یابد؛ اما این اظهارت از سوی والی غزنی رد شده بود.