رییس جمهور هیأتی را برای بررسی و حقیقت‌یابی حمله بالای جنرال دوستم در فاریاب تعیین کرد

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی هیأتی را برای بررسی و حقیقت‌یابی حمله بالای افراد امنیتی معاونیت اول ریاست جمهوری در منطقه‌ی چهارشنبه بازار ولسوالی قیصار به ریاست هلال‌الدین هلال، معاون استخبارات استراتژیک وزارت دفاع ملی توظیف کرده است.
اداره امور ریاست جمهوری با نشر متن حکم رییس جمهور در مورد توظیف هیأت یادشده نوشته است که سید انور سادات والی فاریاب، محمد سالم احساس معاون ارشد وزارت داخله، جنرال علی احمد رییس ریاست 095 ریاست عمومی امنیت ملی، عبدالوهاب کریمی رییس عمومی تحقیق و جرایم دادستانی کل و سید رحیم سعید معاون ریاست دفاع و امنیت ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری از اعضای این هیأت می‌باشند.
به تاریخ 30 اسد سال جاری، کاروان حامل جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری در مسیر ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب در منطقه‌ی چهارشنبه بازار ولسوالی قیصار این ولایت با کمین افراد گروه طالبان مواجه شد. در درگیری که میان طرفین رخ رد، 10 عضو گروه طالبان کشته و 13 تن دیگر آنان همراه با مهمات شان به دست محافظان معاون اول رییس جمهور افتادند.
هرچند در این حمله به شخص آقای دوستم هیچ آسیبی نرسیده بود اما برخی منابع به رسانه‌ها از کشته شدن یک تن از محافظان آقای دوستم خبر داده بودند.
در این حکم آمده است که هیأت موظف است در همکاری با ادارات دولتی ولایت فاریاب، چگونگی وقوع قضیه را که منجر به محروح شدند 35 تن از افراد امنیتی معاون ریاست جمهوری گردیده است، را به‌طور همه‌جانبه بررسی و حقیقت‌یابی نماید.
براساس این حکم، هیأت موظف است تا گزارش و طرح پیشنهادی خود را به زودترین وقت ممکن به ریاست جمهوری ارایه نمایند.
این هیأت درحالی موظف می‌شود که اخیراً تنش میان رییس جمهور غنی و معاون اولش بالا گرفته بود. آقای دوستم در یک نشست خبری چندی پیش رییس جمهور را متهم به قوم‌گرایی کرده و از وی به شدت انتقاد کرده بود. او به تاریخ سوم عقرب در یک نشست خبری در جوزجان گفته بود که برای رییس جمهور کسی که پشتون باشد مهم است.
ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ی مطبوعاتی در واکنش به این گفته‌های جنرال دوستم گفت اظهارات معاون اول رییس جمهور به‌عنوان عضو کلیدی در تمام ساختارهای تصمیم‌گیری کشور، برای نمونه «کابینه و شورای امنیت»، در شرایط کنونی خلاف شأن و جایگاه وی می‌باشد.
پیشتر از آن نیز آقای دوستم از نداشتن صلاحیت شکایت کرده و گفته بود که امضایش اعتبار ندارد. آقای دوستم به تاریخ 11 سنبله که در جمع هوادارانش در خانه‌ی خود در کابل صحبت می‌کرد، گفته بود: «دلم می‌شود با مردم گپ بزنم… می‌گویند چرا به دفتر کارم نمی‌روم؟ وقتی صلاحیت کاری نداشته باشی و امضایت اعتبار نداشته باشد، در دفتر چه می‌کنی؟»