والی بامیان: پیکر شهمامه بازسازی می‌شود

اطلاعات روز: محمد طاهر زهیر، والی بامیان می‌گوید که پیکر یکی از بوداهای بامیان (شهمامه) بازسازی می‌شود.
آقای زهیر که از سیزدهمین نشست گروه کاری متخصصان بامیان برگشته است، روز شنبه در نشست خبری گفت که در این نشست تصمیم نهایی مبنی بر ساخت و بازسازی پیکر شهمامه گرفته شده است.
سیزدهمین نشست گروه کاری متخصصان بامیان هفته‌ی گذشته به مدت سه روز در شهر مونیخ آلمان برگزار شده بود. در این نشست علاوه بر نمایندگان دولت افغانستان، متخصصانی از کشورهای آلمان، جاپان، ایتالیا، کره جنوبی و همچنین سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) حضور داشتند.
آقای زهیر این نشست را مهم و ارزشمند خواند.
به گفته‌ی آقای زهیر، در این نشست همچنان فیصله شده است که کار تحکیم و مرمت رواق و دیوار پیکر صلصال که قبلا آغاز شده است، با جدیت ادامه پیدا کند، مسافت بین دو بودا، تبدیل به پارک تفریحی-باستانی شود، ترمیم و مرمت کاری شهر ضحاک آغاز شود، تحکیم کاری و مرمت شهر غلغله ادامه یابد و این ساحه به‌عنوان پارک باستانی ساخته شود و تمام اماکن تاریخی و مذهبی، مثل میرهاشم آقا و میر سید علی یخسوز، در آینده بازسازی گردد.
آقای زهیر از سازمان یونیسکو و متخصصان کشورهای جاپان، آلمان، ایتالیا تشکری کرد و خواهان عملی شدن مصوبات و فیصله‌های سیزدهمین نشست گروپ کاری متخصصان بامیان شد.
پیشتر مقام‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفته بودند که در گفت‌وگو با متخصصان بین‌المللی توافق شده است که پیکره ۳۸ متری بودای بامیان بازسازی شود.
عبدالاحد عباسی، رییس اداره حفظ و احیای شهرهای باستانی و بناهای تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته است که که در این همایش بین‌المللی تصمیم گرفته شد که پیکره ۳۸ متره بودای بامیان بازسازی شود، اما تصمیم‌گیری در مورد چگونگی بازسازی به همایش بین‌المللی بعدی که در ماه اکتوبر سال آینده میلادی در جاپان برگزار خواهد شد، موکول شد.
آقای عباسی افزوده که طرح‌هایی که درباره آن بحث شد، شامل بازسازی فیزیکی این پیکره با مواد موجود آن، نقاشی برجسته و چند طرح کم‌هزینه دیگر می‌شود.
به گفته‌ی عباسی، بازسازی فیزیکی این پیکره نیاز به هزینه‌ی هنگفتی دارد که تا حالا درباره آن صحبت مفصل صورت نگرفته، اما اگر در همایش بین‌المللی چگونگی بازسازی آن مورد توافق قرار گرفت، هزینه آن نیز هم مورد بحث قرار خواهد گرفت.