آغاز بررسی ادعای ایشچی از سوی دادستانی کل و تأکید جنبش بر حل آن از طریق جرگه قومی

اطلاعات روز: در حالی که دادستانی کل کشور اعلام کرده است که کار بررسی ادعای احمد ایشچی علیه جنرال دوستم را آغاز کرده است، حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان خواستار توقف این بررسی‌ها شده و بر حل آن از طریق جرگه قومی تأکید دارد.
جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل گفته است که هیأتی برای بررسی ادعای احمد ایشچی تشکیل شده و کارش را با جدیت دنبال می‌کند. آقای رسولی با تاکید بر این که رسیدگی به پرونده‌های جرمی از صلاحیت‌های دادستانی کل است، افزوده که این اداره حق دارد هر شهروندی را که مرتکب تخلف شود، بدون توجه به موقعیتش تحت بازجویی قرار دهد.
رسولی به بی‌بی‌سی گفته است که در مورد ادعاهای آقای ایشچی اگر لازم باشد هیأتی برای بررسی اتهام ضرب و شتم و بدرفتاری با او از جانب آقای دوستم و محافظانش به محل رویداد در ولایت جوزجان اعزام خواهد شد.
اما حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری آقای دوستم خواهان توقف این بررسی‌ها شده و بر حل آن از طریق جرگه قومی تأکید کرده است.
بشیر احمد ته‌ینج سخن‌گوی جنبش اسلامی به طلوع نیوز گفته است جنبش می‌خواهد اختلاف‌های به میان آمده میان جنرال دوستم و احمد ایشچی با برگذاری یک جرگه قومی حل شود و اگر بیشتر از این به این قضیه دامن زده شود، هواداران جنرال دوستم آرام نخواهند نشست.
آقای ته‌ینج گفته است: «شما هر کلمه‌یی که امروز نسبت به جنرال دوستم می‌گویید، مخاطب تان میلیون‌ها انسان است. میلیون‌ها انسان به‌خاطر حیثیت شان، به‌خاطر حفظ آبروی شان، برای حفظ جایگاه سمبول ملی شان، بی‌تفاوت نخواهند نشست. بنا براین، ما نگران این استیم که دامن‌زدن زیاد این موضوع، احتمالاً واکنش‌هایی را در ولایت‌های مختلف، در جریان‌های مختلف و در نقاط مختلف افغانستان به همراه خواهد داشت.»
احمد ایشچی در طب عدلی، شفاخانه نیروهای خارجی در پایگاه هوایی در بگرام و شفاخانه‌ی وزیر محمد اکبرخان در کابل آزمایش شده است، اما نتیجه این آزمایش‌ها تاکنون روشن نیست.
در حالی که حکومت در نشست‌های مختلف بر بررسی این قیضه از طریق نهادهای قضایی تأکید کرده و حزب جنبش ملی بر حل اختلاف‌ها میان جنرال دوستم وایشچی توسط جرگه قومی تاکید می‌ورزد، اما خود آقای ایشچی مخالف برگزاری چنین جرگه‌یی است.
احمد ایشچی گفته است: «وقتی این حادثه بالای من آمد، قوم‌ها زیاد تلاش کردند و هزاران نفر پشت دروازه‌اش رفتند، ولی حاضر نشد که قوم‌ها را حداقل جواب بگوید. چه منطق دارد، چه‌گونه می‌خواهید این مسأله را از طریق قوم حل کنید؟ ما دولت داریم، قانون اساسی داریم، پارلمان داریم، سنا داریم.»
احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی جنرال دوستم روز سه‌شنبه به رسانه‌ها گفت که آقای دوستم او را پنج روز در خانه‌اش زندانی و برهنه کرد و به محافظانش دستور داده که با او بدرفتاری جنسی کنند. حزب جنبش اما این ادعاها را اتهام دانسته و رد کرده است.
این قیضه در روزهای اخیر گپ و گفت‌های زیادی را در محافل سیاسی و رسانه‌یی خلق کرده و واکنش‌های مختلف به دنبال داشته است. شماری از سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل نیز خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. کفر ازکعبه خیزد کجاماند مسلمانی.
    از وظایف اولیه یک نظام ، حفظ کرامت انسانی ،مصوءنیت شهروندان در مطابقت با قانون اساسی وتعهدات حکومت به میثاق های بین المللی و حقوق بشری می باشد . اما ارکان این حکومت های فاسد وپوسیده ومزدور نه قانون را می
    شناسند و نه به میثاق های جهانی پابند است . جنایات عبدالرشید دوستم در طول بیشتر از30 سال همان طوریکه ستارگان آسمان از حساب خارج است ، میباشد . من وامثال من باور داریم که این دولت فاسد در گذشته نتوانسته جنایتکاران صاحب تفنگ را به پنجه قانون بسپارد ، چه رسد به دوستم که صاحب لشکر وبرخوردار از حمایت بادار سابقه اش میباشد ،
    پارلمان وارگ ریاست جمهوری میتوانند اورا بر مبنای قانون سلب اعتماد وبعد به محکمه بفرستند ، اما در مورد دوستم
    : خواب است و خیال است و محال .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *