پرکارترین سال مالی وزارت انکشاف دهات؛ تطبیق بیشتر از 11هزار پروژه در یک‌سال

اطلاعات روز: وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید با پشت سر گذاشتن پرکارترین سال مالی، توانسته با مصرف 88 درصد بودجه‌ی انکشافی خود 11382 پروژه‌ی انکشافی (شامل انتقالی و جدید) را در 7907 قریه و 338 ولسوالی تطبیق کند.
نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات به روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت این وزارت در در تطبیق پروژه‌ها و رسانیدن خدمات اساسی به مردم پیشگام بوده و در 34 ولایت کشور 322.7 میلیون دالر را در بخش‌های آبیاری، تهیه‌ی آب آشامیدنی و حفظ‌الصحه، ترانسپورت، برق، ارتقای ظرفیت، انکشاف محلی، تعلیم و تربیه، صحت، تعمیرات دولتی و معیشت مصرف کرده است.
به گفته‌ی او بودجه‌ی انکشافی وزارت احیا و انکشاف دهات برای سال مالی 1395 حدود 261 میلیون دالر امریکایی بود که از این‌میان 229.6 میلیون دالر آن به مصرف رسیده است و این در تاریخ این وزارت سابقه نداشته است.
این وزارت درحالی از پیشگام بودنش در عرصه‌ی ارایه‌ی خدمات اساسی یاد می‌کند که در جریان سال مالی 1395 برنامه‌ی کاریابی را طرح و آغاز کرد، پروسه‌ی ادغام‌سازی ادارات موازی را سرعت بخشید، برنامه‌ی همبستگی ملی را تکمیل کرد و در عین‌حال برنامه‌ی ملی میثاق شهروندی را افتتاح و جایگزین برنامه‌ی همبستگی ملی کرده است.
آقای درانی در این نشست گفت در وزارت احیا و انکشاف دهات در بخش آبیاری 3364 پروژه را که شامل ساخت کانال‌های آبیاری، سربند، بند آب‌گردان، ترناب، دیوارهای استنادی و کاریز می‌شود، تکمیل کرده که در نتیجه 2.5 میلیون جریب زمین تحت زرع و آبیاری قرار گرفته است.
وزارت احیا و انکشاف دهات در سال مالی 1395 توانسته 3076 پروژه را در بخش تهیه‌ی آب آشامیدنی و حفظ‌الصحه با هزینه‌ی بیش از 86 میلیون دالر به‌منطور تهیه‌ی آب پاک برای روستاییان تطبیق و تکمیل کند، پروژه‌هایی که برای بیش از 960 هزار نفر در سراسر افغانستان آب آشامیدنی تامین می‌کند.
براساس گفته‌های آقای درانی، وزارت احیا و انکشاف دهات به‌منظور ایجاد راه‌های مواصلاتی، ساخت سرک‌ها، پل و پلچک‌ها در نهایت دسترسی مردم به سرک و وصل ساختن مرزعه با مارکیت، در مجموع 2960 پروژه را به ارزش 99.9 میلیون دالر تطبیق و تکمیل کرده است. با تطبیق این پروژه‌ها 2840 قریه با قریه‌ها و مراکز ولسوالی‌ها وصل شده است.
همزمان با این وزارت احیا و انکشاف دهات16.1 میلیون دالر امریکایی را روی 488 پروژه‌ی برق شامل دستگاه تولید برق آبی کوچک، انرژی آفتابی، ترانسفارمر، کانال تولید برق آبی و …، سرمایه‌گذاری کرده که در نتیجه بیش از 116 هزار روستانشین در 486 قریه از روشنایی برق مستفید شده‌اند.
26 پروژه به ارزش 123500 دالر در بخش ارتقای ظرفیت، 1048 پروژه به ارزش 25 میلیون دالر در بخش انکشاف محلی، 293 پروژه به ارزش 10.3 میلیون دالر در بخش معارف و تعلیم و تربیت، 116 پروژه به هزینه‌ی حدود 3 میلیون دالر در بخش صحت، 2 پروژه به ارزش 240 هزار دالر در بخش تعمیرات دولتی و 10 پروژه به ارزش 157 هزار دالر در بخش معیشت در سال مالی 1395 از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات تطبیق شده است.
به گفته‌ی وزیر احیا و انکشاف دهات در مجموع 3 میلیون و 372 هزار و 367 نفر در سراسر کشور از این پروژه‌ها مستفید شده‌اند.

برنامه‌ی کاریابی
وزارت احیا و انکشاف دهات در سال مالی 1395 «پروژه‌ی حفظ و مراقبت و کاریابی» را به پیروی از برنامه‌ی ملی کاریابی حکومت وحدت ملی که برای کاهش میزان بیکاری، فقر و بازسازی و حفظ و مراقبت پروژه‌های انکشافی طرح و عملی شده است، در سه مرحله طرح و کار عملی آن را آغاز کرده است.
به گفته‌ی وزیر احیا و انکشاف دهات مرحله‌ی اول برنامه‌ی کاریابی در ماه قوس سال 1394 در 3734 قریه، در 46 ولسوالی مربوط 12 ولایت (خوست، ننگرهار، کنر، لغمان، قندهار، هرات، فراه، بغلان، بلخ، جوزجان، فاریاب و قندوز 9 آغاز شد. 35 میلیون دالر در این مرحله سرمایه‌گذاری شده و تاکنون با تطبیق بیش از 4500 پروژه در بخش‌های آبیاری، ترانسپورت و دیگر بخش‌ها برای بیش از 235 هزار نفر زمینه کاریابی کوتاه‌مدت فراهم شده است.
مرحله‌ی دوم برنامه‌ی کاریابی این وزارت در تابستان سال جاری در ولایت‌های هرات، فراه، غور، بادغیس و بامیان در 1364 شورای انکشافی آغاز شد و در این مرحله بیش از 695 میلیون افغانی هزینه شده است. تاکنون 60 درصد این مرحله تکمیل شده و با حفظ و مراقبت بیش از 1500 پروژه برای بیش از 76 هزار نفر زمینه‌ی کار کوتاه‌مدت فراهم گردیده است.
آقای درانی گفت مرحله‌ی سوم برنامه‌ی کاریابی در فصل خزان سال روان در 19 ولایت باقی‌مانده آغاز شده و در این مرحله قرار است بیش از 7 هزار پروژه در 6279 شورای انکشافی در 77 ولسوالی مورد بازسازی و حفظ و مراقبت قرار بگیرند. در این مرحله 42 میلیون دالر هزینه شده و قرار است برای بیش از 295 هزار نفر زمینه‌ی کاریابی کوتاه‌مدت فراهم شود. این مرحله 40 درصد به پیش رفته و تا ختم ماه مارچ 2017 ادامه می‌یابد.

فیروز: وزارت صحت عامه 73 درصد بودجه‌ی انکشافی خود را مصرف کرده است
در همین حال وزیر صحت عامه می‌گوید از مجموع 225.696 میلیون دالر بودجه‌ی انکشافی وزارت صحت عامه 73 درصد آن در سال مالی 1395 به مصرف رسیده است.
فیروزالدین فیروز که در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، گفت وزارت صحت عامه در طی سال جاری 379 مرکز صحی جدید، 319 مرکز واکسیناسیون و 700 پوسته‌ی جدید صحی را در کشور ایجاد کرده است.


وزیر صحت عامه کشور افزود که وزارت صحت عامه به‌منظور عرضه‌ی خدمات صحی با کیفیت توانسته است شفاخانه 150 بستر برای اطفال در ولایت قندهار، مراکز هیمودیالیز جهت تداوی امراض کلیه در ولایت‌های کابل، قندهار و هرات، خوابگاه 1500 بستری برای معتادین در ولایت کابل، شفاخانه‌های 30 بستر جهت تداوی معتادین در ولایت های لوگر، پنجشیر، پکتیکا، سرپل، میدان وردک، جوزجان و هرات و مراکز صحی جامع و تشخیصیه‌ی سرطان‌ها و سرطان ثدیه در شفاخانه‌ی استقلال و جمهوریت کابل ایجاد نماید.
به گفته‌ی وزیر صحت عامه، 22 مرکز صحی تخصصی برای مراقبت از نوزادان و کاهش مرگ‌ومیر نوزادان در 17 ولایت، 27 باب لابراتوار در 13 ولایت و یک شفاخانه 30 بستر به همکاری وزارت داخله در زندان پلچرخی ایجاد شده است.
توزیع 30 عراده امبولانس و تقویه‌ی اداره‌ی کابل امبولاس، راه‌اندازی ده پروژه‌ی صحی در ولایت ننگرهار، ایجاد سرخانه‌ها برای نگهداری واکسین در 18 ولایت کشور و تهداب‌گذاری شفاخانه‌ی نسایی ولادی ولایت بلخ از دیگر دستاوردهای وزارت صحت عامه است.
وزارت‌های احیا و انکشاف دهات، و صحت عامه‌ی کشور در حالی از به مصرف رسیدن فیصدی بلند بودجه‌ی انکشافی‌شان خبر می‌دهند که از مجلس نمایندگان رای تایید گرفته‌اند؛ مجلس نمایندگان 16 وزیر از جمله وزیران انکشاف دهات و صحت عامه را به‌دلیل عدم مصرف بودجه‌ی انکشافی‌شان کمتر از 70 درصد استیضاح کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *