صدور حکم بازداشت 9 محافظ جنرال دوستم؛ رویارویی معاونیت اول ریاست‌جمهوری و دادستانی کل

اطلاعات روز: دادستانی کل حکم بازداشت ۹ نفر از محافظان جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس‌جمهور را به اتهام بدرفتاری با احمد ایشچی صادر کرده است.
سخنگوی دادستانی کل ضمن تأیید این خبرگفته است که پرونده‌ی شخص آقای دوستم تحت بررسی است.
جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل به بی‌بی‌سی گفته است که: با توجه به برنامه‌ی هیأت تحقیق، حکم بازداشت ۹ نفر از افرادی را که در رابطه به ادعای آقای ایشچی مسئول دانسته می‌شدند، صادر کرده‌ است.»
او همچنان گفته است که تاکنون دو الی سه بار برای متهمان نامه فرستاده شده ولی هنوز دادستانی رسماً چیزی به عنوان پاسخ به نامه‌ها دریافت نکرده‌است.
به دنبال ادعای احمدایشچی، علیه جنرال دوستم مبنی بر بدرفتاری جنسی، ارگ ریاست‌جمهوری با صدور اعلامیه‌یی تعهد کرد که این موضوع را بی‌طرفانه و مستقلانه پی‌گیری و بررسی خواهد کرد و دادستان کل مکلف شد که این پرونده را بررسی کند.
اما پس از درخواست دادستان کل، دفتر آقای دوستم این اقدام دادستانی را غیرقانونی خوانده بود و گفته بود که به اساس اجماع نظر حقوق دانان، از آن‌جا که معاون اول رییس‌جمهور در انتخابات و همراه با رییس‌جمهور، با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود، ماده‌ی ۶۹ قانون اساسی در مورد اتهامات علیه رییس‌جمهور، برای معاونان او نیز تطبیق می‌شود.
هنوز روشن نیست که دادستانی کل در نهایت با اتهامات مطرح‌شده علیه شخص جنرال دوستم چه کار خواهد کرد. اما سخنگوی دادستانی کل گفته است که تحقیقات‌شان در مورد جنرال دوستم ادامه دارد و فعلاً برای مصونیت پروسه‌ی تحقیق هیچ ابراز نظری درمورد دستگیری جنرال دوستم نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *