ماین‌ها و مواد منفجرناشده ماهانه در افغانستان 140 نفر قربانی می‌گیرند

اطلاعات روز: مسئولان می‌گویند که ماین‌ها و مواد منفجرناشده‌ی باقی‌مانده از سال‌ها جنگ در افغانستان، ماهانه حدود 140 نفر از باشندگان این کشور قربانی می‌گیرند و همچنان هرروز ساحات تحت پوشش ماین‌ها و مواد منفجرناشده به اثر تداوم جنگ افزایش می‎یابد.
چهارم اپریل، روز جهانی ماین‌روبی است که از سوی برخی مؤسسات ماین‌روبی تجلیل می‌شود.
ویس‌احمد برمک، وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید که درحال حاضر، ماهانه حدود ۱۴۰ غیرنظامی بر اثر انفجار ماین‌ها و مواد منفجرناشده در کشور کشته یا زخمی می‌شوند که 70 درصد قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.
آقای برمک که در مراسم روز جهانی ماین‌روبی صحبت می‌کرد افزود که تداوم جنگ در کشور باعث افزایش ساحات ملوث به ماین و مواد منفجرناشده شده است.
برمک افزود که۴۰ هزار کیلومتر مربع خاک کشور، ملوث به ماین‌ها و مواد منفجرناشده بود که در جریان ۲۷ سال گذشته اضافه از ۳۰ هزار کيلومتر آن پاک‌سازی شد؛ اما در نتیجه جنگ‌های اخیر، ۶ هزار کیلومتر دیگر جدیداً اضافه شده که هم‌اکنون ساحات ملوث به حدود ۱۵هزار کیلومتر می‌رسد.
وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی همچنان گفت که هنوزهم 20 درصد خاک کشور، ملوث به مواد منفجرناشده باقی مانده است و پاک‌سازی آن به۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون دالرهزينه نياز دارد.

کمبود بودجه و کاهش ماین‌پاکی در افغانستان
در همین حال محمد شهاب حکیمی، رییس مؤسسه مرکز کشف و خنثا‌سازی ماین (MDC ) می‌گوید که کمبود بودجه آنان را در زمینه ماین‌روبی با مشکل مواجه کرده است. آقای حکیمی افزود که براساس برنامه 10 ساله ماین‎روبی افغانستان، این کشور باید تا سال ٢٠٢٣ از وجود ماین‌ها و مهمات باقی مانده از جنگ پاک‌سازی شود اما «کمبود بودجه سبب شده است که ما به این تعهد دست پیدا نکنیم.»
حکمی گفت که در سال روان ميلادى، آن‌ها با ٧۵ درصد کمبود بودجه مواجه می‌باشند و نمی‌توانند ساحات باقی مانده را مطابق برنامه، پاک‌سازی کنند.
او همچنان تدام جنگ و کاشت ماین‌های جدید را از مشکلات دیگر در برابر رسیدن به این هدف دانست.
براساس آمارها، در حال حاضر، حدود هفت هزار ماین‌روب در مؤسسات داخلی و خارجی ماین‌روبی در کشور کار می‌کنند. بر اساس گزارش‌ مؤسسات ماین‌روبی، این رقم در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ۱۴ هزار تن می‌رسید.
آقای حکیمی دلیل کاهش کارمندان مؤسسات ماین‌روبی را، کاهش کمک‌های جامعه‌ی جهانی به برنامه‌ی ماین‌روبی افغانستان عنوان کرد.
با این هم 20 درصد خاک افغانستان از وجود ماین‌ها و مواد منفجر ناشده پاکسازی نشده است. مسئولان می‎گویند که اگر جامعه‌ی جهانی به برنامه‌ی ماین‌روبی افغانستان را همانند سال‌ها گذشته کمک کند، پایان سال ٢٠٢٣ افغانستان عاری از ماین و مواد منفجره‌ناشده خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *