استقبال گرم ارگ از مشاور امنیت ملی ترامپ

جنرال هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا که شنبه‌شب وارد افغانستان شده بود، صبح دیروز با رهبری حکومت وحدت ملی دیدار کرده و گفته است که افغانستان دیگر مکان امنی برای تروریستان نخواهد بود.
مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا بلندپایه‌ترین مقام امریکایی است که پس از به‌قدرت رسیدن آقای ترامپ به افغانستان می‌آید.
براساس خبرنامه‌ی ارگ ریاست جمهوری، مشاور امنیت ملی ترامپ در دیدار با رییس‌جمهور غنی گفته است که در اثر تلاش‌ها و مبارزه‌ی مشترک نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیروهای بین‌المللی، دیگر مکان امنی برای تروریستان در افغانستان وجود نخواهد داشت و افغانستان با کاهش نیازمندی‌های خود، حمایت بین‌المللی را حفظ نماید.
پیشتر دونالد ترامپ اعلام کرده بود که مشاور امنیت ملی خودش را برای بررسی وضعیت امنیتی به افغانستان می‌فرستد تا چگونگی راه‌های پیشرفت در کنار همکاران افغان و ناتو را دریابد.
جنرال مک‌مستر به نمایندگی از حکومت و مردم امریکا بابت ادامه‌ی همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف با افغانستان اطمینان داده و گفته است که جنرال نیکلسون، فرمانده عمومی ماموریت حمایت قاطع و سفیر امریکا با افغانستان علاقمندی و محبت دارند و در این راستا تلاش خواهند کرد.
مشاور آقای ترامپ آوردن اصلاحات را مهم خوانده و گفته که در خصوص اصلاحات و پیشرفت‌هایی که در افغانستان صورت گرفته به مردم امریکا معلومات و اطمینان می‌دهد.
به گفته‌ی این مقام امریکایی در نتیجه‌ی تلاش‌های مشترک افغانستان و امریکا، اصلاحات آینده باید دوامدار باشد و همکاری و روابط دوستانه‌ی کشورهای منطقه با افغانستان تقویت بیشتر شود.
مک‌مستر با مهم خواندن اصلاحات در ادارات افغانستان گفته امیدوار است حکومت افغانستان افرادی را که برای آوردن اصلاحات متعهد باشند در ادارات مختلف بگمارد.

تروریسم؛ تهدید مشترک برای منطقه و جهان
در این دیدار که در ارگ ریاست‌جمهوری صورت گرفته است، رییس‌جمهور کشور گفته است که تروریسم تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه و جهان است و اگر برای دفع آن تلاش به‌موقع صورت نگیرد، بالای زندگی پنج نسل آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت.
آقای غنی افزوده که تروریسم، مواد مخدر و فساد اداری تهدیدهای جدی در برابر امنیت، ثبات و پیشرفت است. او گفته تروریسم و مواد مخدر معضل جهانی است و باید در مقابل آن کشورهای منطقه و جهان مشترکاً و با یک دیدگاه واضع بدون فرق قایل شدن میان تروریسم خوب و بد، مبارزه‌ی جدی نمایند.
مشاور امنیت ملی ترامپ هم گفته‌های رییس‌جمهور را تایید کرده و گفته است تروریسم و مواد مخدر برای منطقه و جهان تهدید و خطر مشترک است و برای از میان برداشتن این تهدیدات و خطرات، باید تمام کشورها به‌طورمشترک و جدی مبارزه نمایند.
جنرال مک‌مستر در سال 2010 معاون ناتو در بخش برنامه‌ریزی و رییس «شفافیت» در افغانستان بوده که ماموریت ویژه‌ی آن مبارزه با فساد اداری و مالی در ساختار نیروهای خارجی و دولت افغانستان بود.
همزمان با سفر مشاور امنیت ملی امریکا به افغانستان، وزارت دفاع ملی از آغاز عملیات نظامی علیه مخالفان مسلح دولت در سراسر کشور خبر داده و گفته است که این عملیات از سوی نیروهای هوایی داخلی و خارجی حمایت می‌شود.
مشاور امنیت ملی امریکا پس از آن به افغانستان سفر می‌کند که پرتاب «مادر همه‌ی بمب‌ها» از سوی ارتش امریکا بر مواضع داعش در ولسوالی اچین ننگرهار واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.
شام روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته ارتش امریکا اعلام کرد که یک بمب ده تُنی را برای نابودی داعش و پایگاه‌های آن در مهمند دره‌ی ولسوالی اچین ولایت ننگرهار پرتاب کرده است.
حکومت وحدت ملی نیز اعلام کرد که این حمله بهترین گزینه برای سرکوب داعش در منطقه‌یی که بمب پرتاب شده است، بوده و در جریان این حمله قرار داشته است.
براساس آمارهایی که از سوی مقام‌های رسمی حکومت منتشر شده، در این حمله 94 عضو گروه داعش به‌شمول چهار فرمانده مهم آنان کشته و سه تونل، یک مخفی‌گاه و یک دیپوی مهم اسلحه‌ی آنان از بین برده شده است.
در پی این حمله، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، حامد کرزی در نشستی موضع سختی علیه امریکا گرفت و گفت تصمیم گرفته است امریکا را از خاک افغانستان بیرون کند.
آقای کرزی باور دارد که پرتاب «مادر بمب» توهین به عزت مردم افغانستان و خراب کردن محیط زیست این کشور است.