چندین کشته و ده‌ها زخمی در درگیری مرزبانان افغانستان و پاکستان

اطلاعات روز: مقام‌های امنیتی در جنوب کشور می‌گویند که حوالی بامداد روز جمعه مرزبانان افغانستان و پاکستان در نقطه‌ی صفر مرزی در ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار باهم دیگر شدند که درگیری هشت ساعت به طول انجامید.
مقام‌های امنیتی می‌گویند درگیری ساعت 3:00 بامداد در روستاهای لقمان و جهان گیر در امتداد خط دیورند به وقوع پیوست. تاکنون گزارش از کشته شدن چنین نظامی و غیرنظامی از هردو طرف و زخمی شدن ده‌ها تن گزارش شده‌است.
جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار به صدای امریکا گفته است که در این درگیری، چهار تن از نیروهای سرحدی افغان جان باخته و به‌شمول ۱۴ پولیس سرحدی، ۳۷ تن زخمی شده‌اند.
به گفته‌ی مقام‌های افغان، نخست نظامیان پاکستان درگیری را آغاز کرده‎اند.
صمیم اخپلواک، سخن‌گوی والی قندهار گفته است که نظامیان پاکستانی به بهانه‌ی آمارگیری وارد این روستاها شده بودند و هنگامی که مرزبانان افغانستان در صدد ممانعت از حضور نیروهای پاکستانی در این منطقه برآمدند، درگیری بین دو طرف آغاز شد.
وزارت خارجه‌ی پاکستان نیز با نشر خبرنامه‌یی گفته که شارژدافر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار و اعتراض کشورش را با او در میان گذاشته است.
در این خبرنامه آمده که پاکستان از قبل مقام‌های افغانستان را در جریان این آمارگیری قرار داده بود. وزارت خارجه‌ی پاکستان افزوده که در تیراندازی «بدون هدف» نیروهای امنیتی افغانستان شماری از شهروندان پاکستان کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند.
همچنان دفتر ارتباطات عامه‌ی ارتش پاکستان در خبرنامه‌یی، کشته‌شدن یک فرد ملکی را در آن سوی خط و زخمی‌شدن ۱۸ تن به‌شمول چهار منسوب امنیتی را تأیید کرده است.
این خبرنامه آمده که زمانی که مأمورین سرشماری پاکستان برای سرشماری به روستای لقمان رسیدند، هدف گلوله‌باری مرزبانان افغان قرار گرفتند که در نتیجه یک مأمور سرشماری کشته، چهارده فرد ملکی و چهار منسوب امنیتی زخمی شدند.
درگیری در روستاهای دوردست واقع در دو کیلومتری امتداد خط دیورند به وقوع پیوسته است؛ ساحاتی که پاکستان آن را خاک خود و افغانستان نیز آن را جزء قلمرو خود می‌داند.