وزارت خارجه به‌دلیل «تخطی‌های مرزی» کاردار سفارت پاکستان را احضار کرد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی افغانستان می‌گوید که در پیوند به «تخطی‌های نظامیان پاکستانی» در ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار، کاردار سفارت این کشور در کابل را به این وزارت احضار کرده است.
صبح روز جمعه مرزبانان افغانستان و پاکستان در امتداد خط دیورند در ولسوالی سپین بولدک با هم درگیر شدند که نبرد هشت ساعت به‌طول انجامید. گزارش‌ها حاکی است که چندین تن از هردو طرف به شمول غیرنظامیان کشته و ده‌ها تن نیز از هردو طرف زخمی شده‌اند.
وزارت خارجه‌ی افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفته است کاردار سفارت پاکستان مقیم کابل «در پیوند به تخطی‌ها و انداخت‌های سلاح‎های ثقیله از جانب نظامیان پاکستانی بالای پوسته‌های نیروهای سرحدی و مکتب قریه‌ی لقمان کلی ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار» به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض «شدید» افغانستان به وی بیان گردید.
قبلاً وزارت خارجه‌ی پاکستان نیز کاردار سفارت افغانستان مقیم اسلام‌آباد را احضار و اعتراض پاکستان را بیان کرده بود.
در خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ی افغانستان آمده است که رییس شعبه‌ی اول سیاسی وزارت، «انداخت سلاح‌های ثقیله از جانب نیروهای پاکستانی را که در نتیجه‌ی آن یک تن از افراد ملکی شهید و برخی دیگر زخمی گردیده‌اند، تخطی آشکار و حرکت تحریک‎آمیز خواند.»
او از کاردار سفارت پاکستان خواسته تا هرچه زودتر نگرانی افغانستان را به مقامات مربوطه‌ی آن کشور برساند تا هرچه زودتر به این تخطی‌ها پایان دهند.
همچنان در خبرنامه آمده که در این احضار تأکید شد که روستا‌ها لقمان و نظر، محل درگیری در این سوی خط فرضی دیورند قرار داشته و نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان محافظت از آن را در برابر هرنوع تخطی وظیفه و مسئولیت‌شان می‌دانند.
پیش از این نیز مرزبانان دو کشور با هم درگیری‌هایی داشته‌اند.