رییس‌جمهور: وزارت داخله قلب فساد در نهادهای امنیتی است

اطلاعات روز: محمد اشرف‌ غنی، رییس‌جمهور افغانستان می‎گوید که وزارت داخله قلب فساد در نهادهای امنیتی است و دراین اداره باید اصلاحات بنیادی به میان آید.
آقای غنی امروز (دوشنبه، 18ثور) در سومین نشست سالانه نمایندگی اتحادیه اروپا برای مبارزه با فساد که زیر نام «تشدید مبارزه علیه فساد در افغانستان» در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، گفت که مبارزه با فساد اداری باید به‌شکل بنیادی صورت گیرد و روند اصلاحات همه‌جانبه در بخش امنیتی به‌ویژه در وزارت امور داخله، توسعه ‌یابد.
رییس‌جمهور افزود که استراتیژی‌هایی که برای مبارزه با فساد تدوین شده ناکارا و اداره‌هایی که برای مبارزه با فساد ایجاد شده‌اند، خود عامل فساد هستند.
غنی افزود که میلیون‌ها دالر تااکنون به‌ گونه‌ی غیرشفاف در افغانستان به‌مصرف رسیده‌ و تأثیری روی کاهش فساد نداشته‌است.
رییس‌جمهور گفت:«اصلاحات باید از بنیاد صورت گیرد، عدالت ما هزاران سال تاریخ دارد، ما ملت قوی هستیم و با پُر کردن ضعف‌های دولت، ما در مبارزه با فساد، نایل خواهیم شد.»
همچنان آقای غنی از نحوه استخدام کارمندان وزارت خارجه نیز انتقاد کرد و گفت که شیوه‌ی استخدام کارمندان در این وزارت به‌ گونه‌ی قومی صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد که کارمندان این وزارت باید از طریق کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی گزینش شود.
آقای غنی با بیان این که برای مبارزه با فساد به دو دهه زمان نیاز است تأکید کرد که الکترونیکی ساختن سیستم تدارکات، دادن نقش بیشتر به جامعه مدنی افغانستان برای نظارت و دسترسی بیشتر به اطلاعات از راه‌ حل‌های برای کاهش فساد در کشور به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت که تا حال در بخش تدارکات، ۹۰۰ قرارداد بررسی گردیده که پیش از این به‌هیچ اصول مطابقت نداشته‌ است وهم‌چنان در گمرکات کشور، برای جلوگیری از ضایع ‌شدن پول و مدیریت منابع، کارهای زیادی انجام شده‌ است.
آقای غنی تأکید کرد که میان رهبران حکومت وحدت ملی تعهد قوی در امر مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات جود دارد.
رییس‌جمهور غنی گفت که تمرکز بیشتر بر مبارزه با فساد اداری نیاز است و به‌منظور نایل‌آمدن به این امر، به حمایت و کمک‌های همه‌جانبه شرکای بین‌المللی نیاز می‌باشد.
او مواد مخدر را یکی دیگر از مشکلات افغانستان خوانده و گفت که تولیدکننده، قاچاق‌کننده و مصرف کننده در این پروسه دخیل هستند و باید راه‌های مبارزه جدی و جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر، به‌شکل مشترک روی‌ دست گرفته‌ شود.
فرانزمایکل میلبن، نماینده خاص اتحادیه‌ اروپا در افغانستان نیز گفت عاملین فساد اداری در تلاش‌اند تا روند آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد را مختل سازند، اما جامعه‌ی جهانی افغانستان را در این خصوص حمایت همه‌جانبه می‌کند و فرصت‌های زیادی در ریشه‌کن ‌کردن فساد وجود دارد.
او افزود:« اتحادیه اروپا از دولت افغانستان به‌دلیل مبارزه با فساد در نهادهای مهم و افراد ارشد دولتی قدردانی می‌کند و در این کنفرانس منتظر است که از دولت افغانستان بشنوند که با این هیولا چگونه مبارزه خواهد کرد.»
براساس ارزیابی‌های که صورت گرفته فساد بعد از ناامنی بزرگترین مشکل افغانستان است، ادارات دولتی و کارمندان آغوشته به فساد اند. در ارزیابی‌های سازمان شفافیت بین‌الملل چند سال است که افغانستان دومین و سومین کشور فاسد جهان معرفی می‌شود.