از هرات تا واشنگتن؛ مدال نقره‌ی دختران ربات ساز افغان

نجیب‌الله سعادت-هرات
لیدا عزیزی، فاطمه قادریان،کوثر روشن، سمیه خالق‌زاده، یاسمین یاسین‌زاده و رودابه نوری، شش دختری‌اند که در لیسه‌ی توحید ولایت هرات درس خوانده‌اند. آن‌ها تیم رباتیک دختران افغان را تشکیل می‌دادند.
این دختران، هشت سال است که از صنف چهارم مکتب در لیسه‌ی خصوصی توحید هرات، آموزش‌های ربات‌سازی را فراگرفته‌اند.
از مجموع این شش نفر، چهارنفر از شاگردانی که شامل مسابقات بین‌المللی فرست‌گلوبال آمریکا شده‌اند، متعلمین از مؤسسه تعلیمی خصوصی توحید می‌باشند. یک نفر ازشاگردان مکتب خصوصی رسالت و یک نفر نیز از شاگردان لیسه‌ی ملکه جلالی هرات است.
محمود رضایی مسئول موسسه‌ی توحید در مورد چه‌گونگی برنامه‌های رباتیک در این مؤسسه آموزشی ‌به اطلاعات روز گفت: «مؤسسات تعلیمی خصوصی توحید مدت هشت‌سال است برنامه آموزش رباتیک را با بهره‌گیری از برنامه بین‌المللی کای ربات به شاگردان آموزش می‌دهد. در‌ تمام مراکز آموزشی کارگاه آموزش ربات وجود دارد. در حال‌حاضر نیز شاگردان از دوره آمادگی تا صنف نهم به صورت رسمی در برنامه آموزشی شان تدریس رباتیک را دارند و برای شاگردان دوره لیسه برنامه ربات‌های آسان‌نما در حال اجرا می باشد.
وی پیرامون آموزش این دختران به‌منظور شرکت در مسابقه گفت که این دختران در توحید از صنف چهارم درس رباتیک داشته‌اند، اما در خصوص این مسابقه به صورت ویژه از ماه جدی سال ۹۵ هفته‌یی دو تا سه جلسه توسط نمایندگی مؤسسه دیجتال ستزن فند برای حضور در مسابقه آموزش دیده‌اند.
برنامه شرکت شاگردان در مسابقات بین‌المللی فرست‌گلوبال آمریکا با همکاری مؤسسه دیجتال ستزن فند اجرا گردیده است.
در این آموزش‌ها خانه رباتیک افغانستان که وابسته به مؤسسات ‌توحید است همکاری نزدیک داشته است.
در روزهای نخستینی که این دختران با شوق وذوق فراوان برای مسابقات آماده‌گی می‌گرفتند، برای نماینده‌ی شان که به سفارت آمریکا در کابل جهت اخذ روادید مراجعه کرده بود جواب منفی داده شد واین دختران را نا امید ساخت.
سرانجام با وساطت دانالد ترامپ و ایوانکا ترامپ، دختر ومشاور رییس جمهور امریکا، این دختران افغان اجازه‌ی ورود به آمریکا را دریافت کردند.
در این میان، همکاری و تلاش خانم رویا محبوب- رییس موسسه‌ی «دیجیتال ستزن فند» نیزچشم‌گیر بوده و با تماس‌های مکرر وی به سفارت آمریکا، این دختران اجازه‌ ورود به آمریکا را پیدا کرده‌اند.
مشکل دیگر، توقف تجهیزات ربات‌سازی برای مدتی در گمرک کابل بوده که بر اثر تلاش خانم محبوب بیرون شده بود و شاگردان فرصت بسیار کمی برای آمادگی داشتند.
موسسه‌ی دیجیتال ستزن فند در چندین کشور جهان در راستای توانمند‌سازی زنان ودختران فعالیت دارد. آموزش‌های فنی تکنالوژی، فن‌های اساسی تکنولوژی معلوماتی، بهره‌مند ساختن دختران از تکنالوژی نوین از برنامه‌های این مؤسسه است.
در افغانستان نیز این مؤسسه در این بخش‌ها برنامه‌هایش را عملی نموده ودر شهرهای هرات و قندهار فعال است. رویا محبوب رییس این مؤسسه در افغانستان است وتمامی برنامه‌های این مؤسسه در داخل افغانستان به وسیله‌ی خانم محبوب عملی می‌گردد.
رویا محبوب در افغانستان، چهل کلوب اینترنتی راه‌اندازی کرده که یک‌صد‌و‌شصت‌هزار دانش‌آموز از آن استفاده می‌کنند.
مدال نقره؛ دستاورد دختران رباتیک افغان

پس از گذار از چالش‌های زیاد این دختران افغان بودند که پرچم سه رنگ افغانستان را با به گردن آویختن مدال نفره‌یی این رقابت‌ها برافراشتند.
گروه دختران ربات‌ساز افغان در سه روز رقابت، توانستد با کسب ۲۴۳ امتیاز، جایگاه ۱۰۳ را در میان تمام کشورها از آن خود کنند.
با این حال جوایز این مسابقه‌ها در بخش‌های جداگانه تقسیم‌بندی شده بود که افغانستان توانست در بخش «دست آوردهای شجاعانه» جایگاه دوم را کسب کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *