وزارت امورخارجه دومقام بلندپایه سفارت افغانستان درکانادا را به کابل فراخواند

اطلاعات روز: وزارت امورخارجه دومقام بلندپایه سفارت افغانستان در اوتاوا-کانادا را برای پاسخگویی به کابل فراخوانده است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه به اطلاعات روز گفت: شینکی کروخیل سفیر و نادریما مستشار وزیرمختار سفارت افغانستان در اوتاوا – کانادا توسط وزارت امور خارجه به کابل فراخوانده شده اند.

وزارت امورخارجه پس از آن سفیر و یک مقام دیپلماتیک دیگر را به کابل فرا می خواند که در یک هفته گذشته رسانه ها با نشرگزارش از سفارت افغانستان در کانادا، حقایق شکننده ی را منتشر کرده اند.

در گزارش تحقیقی که اطلاعات روز منتشر کرد، سفارت افغانستان در کانادا به دلیل ناتوانی سفیر از مأموریت اصلی اش باز مانده و محلی برای دامن زدن به اختلافات داخلی و قومی شده است.

در این گزارش اطلاعات روز دریافته بود که سفیر افغانستان در کانادا در طی دوران کاری اش موفق نشده که با مقامات وزارت خارجه و مقامات بلندپایه دولت کانادا دیدارکند. سفیر افغانستان در کانادا درنامه ی به وزارت امور خارجه خواسته بود که رفتار بالمثل را درمقابل سفارت کانادا در افغانستان انجام دهد.

همچنان براساس یافته های این گزارش، شینکی کروخیل پس از تقرر در کانادا ستاره شریف یک کارمند محلی سفارت را برخلاف قانون و زمانی که هشت ماه باردار بوده از کارش برکنار و به جایش رفیق احمدزی را مقرر کرده است.

رفیق احمدزی به دلیل روابط نزدیک با سفیر با دیپلمات های سفارت افغانستان در کانادا رویه بد در پیش می گیرد و حتی یکی از مقامات سفارت را تهدید به لت و کوب می کند.

براساس یافته های این گزارش شش دیپلمات سفارت افغانستان درکاناد درنامه ی به وزارت امورخارجه خواهان برکناری رفیق احمدزی می شود و وزارت خارجه به درخواست این دیپلمات ها رفیق احمدزی را از مقامش برکنار می کند.

این گزارش همچنان نشان می دهد که بخشی از پول 200 هزار دالری اختصاص داده شده به سفارت افغانستان در اوتاوا صرف مبل و فرنیچر می شود که ضرورتِ به آن وجود نداشته است.

براساس یافته های این گزارش روابط سیاسی شینکی کروخیل باعث می شود که وزارت خارجه مصارف سفرشخصی سفیر را برخلاف قانون بپردازد.

براساس یافته های اطلاعات روز درخواستی سفیر افغانستان در اوتاوا برای مرخصی رسمی در سال 1396 با پاسخ منفی وزارت امورخارجه مواجه شده است.

گزارش تحقیقی اطلاعات روز در مورد سفارت افغانستان در کانادا بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشت و اکنون سفیرافغانستان و مستشاروزیر مختار توسط وزارت امورخارجه به کابل فراخوانده شده اند.

شکیب مستغنی به اطلاعات روز گفت: این دو مقام سفارت توسط وزارت امور خارجه برای بررسی تنش های داخلی در سفارت فراخوانده شده و وزارت امور خارجه مصمم است که برای کارآیی بیشتر نمایندگی های سیاسی مشکلات سفارت خانه ها شود.