تجلیل ارگ از روز جوانان و تعهد غنی بر جوان‌سازی حکومت

لطف‌علی سلطانی
محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کشور اعلام کرد که از هفته‌ی پیش‌رو تا یک ماه دیگر 800 بست تدارکات، 5000 بست خدمات ملکی و 8000 بست معلمی اعلان می‌شود.
رییس‌جمهور غنی که دیروز «شنبه» در مراسمی که به‌مناسبت گرامی‌داشت از روز جهانی جوانان در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود سخن می‌گفت، با بیان این مطلب که کار تنها خاصه‌ی جوانان تحصیل‌کرده نیست گفت که به‌زودی روند «کاریابی عاجل» را نیز راه‌اندازی می‌کند: «ما باید برای جوانان باغدار و کسبه‌کار نیز کار ایجاد می‌کنیم. از همین‌رو در چند هفته‌ی آینده بست‌های کاریابی عاجل اعلان می‌شود که مردم به‌صورت عاجل شامل کار شوند.»
آقای غنی افزود افغانستان نیاز دارد که یک گفتمان ملی رو به رشد داشته باشد. و نیز بر رشد اقتصاد مشروع تاکید کرد: «ما از قعر سیاه‌چال برآمده‌ایم و رشد افتصادی ما 6.3 درصد پیش‌بینی شده است. این مقدار در مقایسه با رشد اقتصادی ایران دوونیم برابر است. تا اقتصاد مشروع را رشد ندهیم مشکل کاریابی حل نمی‌شود.»
غنی اضافه کرد که تا جوانان، فقرا و زنان به رفاه نرسند ثبات در افغانستان تامین نخواهد شد.
آقای غنی مدعی شد که او بیشتر روی جوان شدن ادارات افغانستان کار کرده است. غنی با اشاره به نامزدوزیران جوانی که در روزهای اخیر معرفی کرده است گفت که او مدام سعی کرده که یک ادراه‌ی جوان روی کار آید.
او از جوانانی که در رهبری ادارات افغانستان گماشته شده‌اند خواست که اصل پاسخگویی به مردم که در قانون اساسی افغانستان تصریح شده است را مدنظر بگیرند و به ملت پاسخگو باشند. همچنان او از رهبران جوان خواست که یک «حلقه‌ی نجیبه» را شکل دهند.
او خطاب به جوانان گفت: «جوانان آینده‌سازان افغانستان هستند. سرنوشت شما این است که بحران‌های افغانستان را ختم کنید. رسالت شما این است که فساد را نابود کنید. هدف شما این است که وحدت ملی را تامین و تمثیل کنید.»
او تاکید کرد که از این پس هیچ موردی در پرده نخواهد ماند و حکومت وحدت ملی متعهد است که اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد.
رییس‌جهور غنی از نصاب تعلمی و تحصیلی کشور نیز ابراز نارضایتی کرد و تاکید کرد که نصاب تعلیمی و تحصیلی از صنف اول تا دانشگاه باید بازبینی و به‌روز شود. او اعتراف کرد که به‌دلیل توجه زیاد به مسایل اقتصادی روی تحصیل کمتر کار کرده است: «اعتراف می‌کنم که به‌دلیل توجه بیشتر به مسایل اقتصادی، به اندازه‌یی که باید سر تحصیل توجه می‌کردم نکردم. سیستم تحصیلی ما یک تغییر بنیادی نیاز دارد. پس از ایجاد شورای عالی قوای بشری روی این موارد بحث خواهیم کرد و روی طرح‌های مشترک کار کنیم. نصاب تعلیمی و تحصیلی ما جواب‌گوی عصر حاضر نیست.»
آقای غنی از شفافیت در پروسه‌ی امتحان کانکور ابراز رضایت کرد و از رهبری وزارت تحصیلات عالی خواست که برای اصلاحات در این اداره نیز کارهای جدی انجام دهند.
آقای غنی رشد فرهنگی در افغانستان را اساس و پایه‌ی ثبات خواند و تاکید کرد که رشد فرهنگی رابطه‌ی مستقیم با رفاه و ثبات سیاسی دارد.
او افزود که دشمنان افغانستان می‌خواهند که مردم مدام درگیر جنگ باشند و از رشد فرهنگی و اقتصادی به‌دور بمانند: «دشمنان افغانستان می‌خواهند که رشد فرهنگی و اقتصادی نداشته باشیم. تنها روی امنیت تمرکز کنیم. زندگی، معارف و اقتصاد را کنار بگذاریم. نه! جامعه‌ی افغانستان چندبعدی فکر می کند. اگر آنان فکر می‌کنند که ما آب‌های خود را مدیریت و کنترل نمی‌کنیم، پس از این باید فکر کنند. اگر آنان فکر می‌کنند که ما زمین‌ها و جایدادهای خود را شرعی نمی‌کنیم باید فکر کنند. اگر آن‌ها فکر می‌کننند ما کشور محاط به خشکه هستیم، باز فکر کنند که ما قلب آسیا هستیم و این قلب همیشه تپنده خواهد ماند!»
اشرف‌غنی طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی را ویرانگر توصیف کرد و گفت: «مرگ، بربادی، حمله بر مساجد، حمله بر نمازگزاران پیام دشمنان افغانستان است. پیام ما اما پیام زندگی، امید و باورمندی است! به هر قیمتی که شده افغانستان را می سازیم!»
او تاکید کرد که نقش جوانان در روند صلح خیلی مؤثر است و جوانان می‌توانند با روشنگری تروریستان را به انزوا بکشانند: «شما جوانان هستید که جنگ‌جویان را به انزوا می کشانید و قناعت می‌دهید. صلح ارتباط مستقیم با ثبات دارد. اگر صلح نباشد کسی حاضر نیست برای آن کشور قربانی بدهد.»
رییس‌جمهور از نیروهای امنیتی کشور که تشکری کرد و گفت امروز نیروهای امنیتی ما در گوشه و کنار افغانستان قربانی می‌دهند تا شما راحت بنشینید و از روز جهانی جوانان بزرگداشت کنید.
آقای غنی از سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز به نیکی یاد کرد و گفت که او توانسته در یک مدت‌زمان کوتاه تحول بنیادینی به‌میان بیاورد: «از وزیر دفاع جوان و قوی ما آقای طارق‌شاه بهرامی تشکری می‌کنم. در وزارت دفاع‌تان تغییر نسلی آمده است. آن‌جا هم‌صدایی و قهرمانی است. و در عین حال هصدایی نسل‌ها. این را به یاد داشته باشید که نسل شما پاسداران استقلال، حاکمیت ملی و تمایت‌ارضی افغانستان است.»
این در حالی است که چندی پیش داکتر عبدالله رییس اجرائیه‌ی حکومت وحدت ملی از فساد گسترده در دستگاه قضایی کشور ابراز نگرانی کرد. او گفته بود که فساد در نهادهای امنیتی باعث شده که گلوله و تجهیزات این نیروها به «دشمن» فروخته شود.
آقای عبدالله افزود که بخشی از نیروهای «دشمن» از این طریق تجهیز می‌شوند. او تاکید کرد که اگر تجهیزاتی که برای دفاع از مردم استفاده شود، در اختیار «دشمن» قرار گیرد و سرانجام «سینه‌ی مردم» را بشکافد، «چیزی کم‌تر از خیانت ملی نیست».
رییس‌جمهور غنی اما گفت که افغانستان فاسد نیست و تنها دست یک عده‌ی محدود به فساد آغشته است.
پیشتر او گفته بود که تطبیق اصلاحات در بخش دفاعی و امنیتی «تنها انتخاب» است و بدون اصلاحات در این بخش، برنامه‌های امنیتی و توسعه‎یی تحقق نخواهد یافت.
در همین حال هفته‌ی گذشته، تفاهم‌نامه‌ی هم‌کاری در راستای مبارزه با فساد اداری میان دادستانی‌کل، وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی به‌امضا رسید.
او با اشاره به ‌این‌که فساد مورد قبول جامعه نیست گفت که مردم، شفافیت و حساب‌دهی می‌خواهند و مبارزه با فساد اداری می‌تواند بالای صحت، فقرزدایی و رفاه مؤثر باشد.
انتظار می‌رود که با امضای توافق‌نامه‌های بالا میزان فساد در نهاد‌های امنیتی کاهش یابد و تلفات نیروهای امنیتی در میدان‌های نبرد نیز کم شود.
ایجاد فرصت برای جوانان یکی از وعده‌های جدی اشرف غنی بوده است. او پیشتر قبل از این‌که رییس‌جمهور کشور شود، در پیکارهای انتخاباتی‌اش به جوانان وعده سپرده بود که پس از پیروزی‌اش در انتخابات، جوانان در سطوح رهبری حکومت شامل خواهند شد. آقای غنی مدعی شده است که ادارات دولتی را شش سال جوان‌تر کرده است.
12 اگوست روز جهانی جوانان است. در افغانستان در حالی از این روز بزرگداشت می‌شود که اکثر جوانان با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. افغانستان با داشتن نیروی کار جوان یکی از کشورهای خوب برای سرمایه‌گذاری است؛ اما به‌دلیل ناامنی این ظرفیت دست‌نخورده باقی مانده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *