حمله‌ی خون‌بار بر نمازگذاران در کابل؛ ارقام اولیه 13 کشته و 38 زخمی را تأیید می‌کند

اطلاعات روز: در حمله‌ی خونین تروریستی بر مسجد امام زمان در ناحیه‌ی 11 امنیتی پولیس طبق آماری که وزارت داخله ارایه کرد 13 تن کشته و 38 تن دیگر زخمی شدند. وزارت صحت عامه اما تعداد کشته‌ها را 20 تن و تعداد زخمی‌ها را 40 تن اعلام کرد.
حوالی ساعت 1:30 بعد ظهر روز جمعه مهاجمان مسلحِ مجهز با جلیقه‌های انتحاری بر مسجد امام زمان واقع ناحیه 11 امنیتی شهر کابل حمله کردند.
نخست یکی از مهجمان خودش را جلوی دروازه‌ی مسجد منفجر و راه را برای دیگر مهاجمان باز کرد. در گام نخست یک سرباز پولیس که مسئول تامین امنیت مسجد بود توسط مهاجمان کشته شد و سپس مهاجمان وارد مسجد شدند.
مهاجمان پس از ورود به داخل مسجد با سلاح‌های گرم وسرد بر نمازگزاران یورش بردند و تعدای زیادی از نمازگزاران به شمول زنان و کودکان را کشتند و زخمی کردند.
مهاجمان مسلح پس از نزدیک به چهار ساعت درگیری با نیروهای امنیتی از پا درامدند. گفته می‌شود که مهاجمان در داخل مسجد ماین نیز کارگذاری کرده بودند.

پس از پایان درگیری، نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگویی وزارت داخله اعلام کرد که در این رویداد به شمول زنان و کودکان 13 تن جان باخته‌ و 38 تن زخمی دشده‌اند. به‌قول آقای دانش یک سرباز پولیس نیز شامل کشته‌شده‌ها و 7 سرباز پولیس دیگر مشمول زخمی‌ها‌ اند.
وزارت صحت عامه اما علام کرد که در این رویداد بیش از 20 تن کشته و 40 تن دیگر زخمی شدند.
شاهدان عینی اما مدعی‌اند که تعداد کشته‌شدگان این رویداد بیشتر از آماری است که وزارت داخله و وزارت صحت عامه ارایه کرده است.
دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی حملات این‌چنینی از سوی تروریستان را نشانه‌ی شکست آنان توصیف کرده است: « گروه‌های تروریستی که همه‌روزه به شکست شان بیشتر پی‌می‌برند، اماکن مقدس، عبادت‌گاه‌ها و مردم را به شمول نمازگزاران، زنان و کودکان هدف قرارداده که هر بار به پاسخ سنگین از سوی نیروهای امنیتی ما مواجه گردیده و نابود شده‌اند.»
در اعلامیه همچنان آمده است که وحدت مذاهب در افغانستان یک نمونه الگو است و با این حملات خدشه‌دار نمی‌شود. و نیز حکومت افغانستان از علمای جهان اسلام ‌خواسته که در برابر اقدامات «دین‌ستیزانه‌ی تروریستان» ابراز انزجار کنند.
ریاست اجرائیه نیز با نشر اعلامیه‌یی این حمله را با شدیدترین الفاظ تقبیح کرده و افزوده: « پیام ما به این تروریستان و جنایت کاران روشن است. آنها تحت هیچ شرایطی از چنگ مردم افغانستان نجات نخواهند یافت. به زودی فرصت تصفیۀ حساب با تروریستان و جنایت‌کاران جنگی فرا می‌رسد.»
گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت است.
در کمتر از دو ماه، این دومین حمله‌ی گروه داعش بر اماکن مذهبی در افغانستان است. در آخرین مورد قبل از این رویداد مهاجمان مسلح به تاریخ 13 اسد بر «مسجد جوادیه» در هرات نیز به همین شیوه حمله کردند. در آن حمله دست‎کم ۳۷ تن کشته و ۶۴ تن دیگر زخمی شدند.