ششمین کنفرانس بین‌المللی «گفت‌وگوهای امنیتی» در هرات برگزار شد

اطلاعات روز: ششمین کنفرانس بین‌المللی «گفت‌وگوهای امنیتی هرات» با حضور مقام‌ها و کارشناسان ۱۹ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در هرات برگزار شد.
نخستین روز این کنفرانس صبح امروز (جمعه٬ ۲۱ میزان) با محوریت «نقش دولت های ملی» در قلعه‌ی تاریخی اختیارالدین آغاز شد.
در میان اشتراک کنند‌گان٬ کارشناسانی از کشورهای ایران٬ پاکستان٬ امریکا٬ هند٬ برتانیا و چین نیز اشتراک کرده‌اند.
در این کنفرانس علاوه بر نقش دولت‌های ملی٬ در پنل‌های جداگانه پیرامون دوام دولت‌های ملی در قرن بیست ویک٬ دولت در اندیشه و عمل اسلامی٬ راه دشوار دولت‌سازی در افغانستان و دولت دموکراتیک بحث خواهد شد.
در آغاز این کنفرانس رنگین دادفر سپنتا٬ رییس بورد مشورتی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان گفت٬ افغانستان داری نظام دموکراسی بدون دموکرات هاست.
آقای اسپنتا دموکراسی موجود در افغانستان را دموکراسی تحمیل شده دانست.
اسپنتا در بخشی از سخنان خود وضعیت بد کنونی کشور را نتیجه‌ی جنگ‌های داخلی دانست و بر پایان آن از طریق تفاهم و گفت‌وگو تأکید کرد.
در همین حال٬ داوود مرادیان رییس مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان و از برگزارکننده‌گان این کنفرانس، هدف از برگزاری این کنفرانس را تفاهم بین کشورها داسنت و گفت انتظار نتایج عملی از این کنفرانس٬ به زودی ممکن نخواهد بود.
آقای مرادیان با اشاره با اینکه گویا صد سال است کشورهای منطقه با هم گفت‌وگوی جدی نداشته‌اند، افزود: «ما با دوستان ایرانی ما که همسایه ما هستند در دو دنیای مختلف زندگی می‌کنیم. با ترکمنستان که همسایه ماست در دو دنیای مختلف زندگی می‌کنیم. پس هنوز ما گفت‌وگوی جدی را شروع نکرده‌ایم چه برسد به اینکه تفاهم ایجاد کنیم.»
ویس احمد برمک سرپرست وزارت امور داخله٬ علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و معین وزارت دفاع کشور، از دیگر اشتراک کننده‌گان در این کنفرانس هستند.
در حاشیه‌ی این کنفرانس، قرار است در مورد استراتیژی جدید امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا نیز نشستی با حضور نمایندگان کشورهای ایران٬ امریکا٬ پاکستان و افغانستان برگزار شود.
کنفرانس گفتگو‌های امنیتی هرات فردا نیز دوام خواهد یافت.