حملات خونین طالبان در پکتیا و غزنی/ بیش از 200 کشته و زخمی بر جای گذاشت

اطلاعات روز: در حمله مهاجمان انتحاری بر فرماندهی پولیس در گردیز مرکز ولایت پکتیا و حمله بر ولسوالی اندر ولایت غزنی به شمول توریالی عبدیانی فرمانده پولیس ولایت پکتیا، 31 پولیس و 20 غیرنظامی کشته و 78 پولیس و 110 غیر نظامی زخمی شدند. اکثر کشته و زخمی شده‌ها غیر نظامیان هستند.
به نقل از وزارت داخله طی 24 ساعت گذشته طالبان در دو ولایت غزنی و پکتیا یکی بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا و دیگری بر مقر ولسوالی اند ولایت غزنی حمله‌های خونینی انجام دادند.
در پکتیا؛ براساس خبرنامه‌ی وزارت داخله شش مهاجم مسلح و مجهز با جلیقه‌های انتحاری، نخست دو موتر مملو از مواد انفجاری را در دروازه‌ی وروردی فرماندهی پولیس، منفجر کردند و سپس وارد فرماندهی شدند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
خبرنامه افزوده است که شش مهاجم پس از نزدیک به پنج ساعت درگیر با نیروهای امنیتی، همه کشته شدند.
ولی مقام‌های صحی در ولایت پکتیا گفته‌اند که تاکنون ۲۶ کشته و بیشتر از ۱۵۰ زخمی به مراکز صحی منتقل شد‌ه‌اند.
در این رویداد چند دانشجوی دانشگاه پکتیا نیز زخمی شده اند. عبدالله حسرت سخنگوی والی پکتیا به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که به سبب نزدیکی خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه پکتیا به فرماندهی پولیس، ۱۲ دانشجوی دختر نیز زخمی شده اند.
و نیز گفت چون آمریت تذکره و پاسپورت در داخل فرماندهی پولیس پکتیا موقعیت دارد در این رویداد اکثر، غیرنظامیان کشته و زخمی شده اند.
برخی خبرنگاران محلی گزارش داده اند که در این حمله مهاجمان از واسطه‌های نوع هاموی که مخصوص ارتش افغانستان است، استفاده کرده اند. سخن‌گوی والی پکتیا اما این خبر را رد یا تایید نکرد.
در ولسوالی اندر ولایت غزنی؛ رمضان علی آمر امنیت فرماندهی پولیس غزنی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلات روز گفت که مهاجمان طالب دوشنبه شب 24 میزان بر مقر ولسوالی اندر حمله کردند. به گفته‌ی وی در این رویداد 10 پولیس کشته و 30 پولیس دیگر زخمی شدند.
آقای رمضان افزود طالبان ساعت 12 شب آغاز شد و تا نزدیک به 4 صبح پایان یافت. به گفته‌ی وی ولسوالی اندر فعلا در اختیار نیروهای امنیتی افغان است و طالبان عقب‌نشینی کرده‌اند.
در همین حال مرادعلی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که طالبان با راه‌اندازی این حملات در پی امتیاز طلبی از نشست چهارجانبه عمان بوده است: «سه حمله گسترده همزمان در سه ولایت از بزرگترین حملات طالبان است. هدف از راه‌اندازی چنین حملاتی امتیازطلبی در گفت‌وگوهای صلح است.»
رییس جمهور غنی نیز گفته است درحالی که حکومت افغانستان در پی توافق صلح با طالبان است؛ اما طالبان با این اعمال شان در پی قتل و کشتار در کشور اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *